Ik rond mijn MLO Biotechnologisch analist niveau 4 opleiding eind juni af. Begin juli ontvang ik mijn diploma. Nu zit ik al een enige te twijfelen om door te studeren naar het HLO (Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek) of een totaal andere HBO studie te doen.
Ik vind het erg leuk om in het laboratorium te werken, maar ik vraag mij af of er wel veel werk is in het laboratorium als HLO analist. Ik heb voor mijn MLO opleiding twee langdurige stages gelopen bij verschillende laboratoria. Daar werkte de meeste analisten via een uitzendbureau en mochten geen vast contract. Een kennis van mij werkt al 35 jaar in een laboratorium als HLO analist. Zij zegt dat door de automatisering er over een aantal jaar nog maar heel weinig of zelfs geen HLO analist banen zijn in het laboratorium.
Hierdoor twijfel ik erg of het HLO wel een verstandige keuze is wat betreft baankans. Ik wil sowieso nog een HBO studie doen, dus werken met mijn MLO diploma zit er niet in.
Wat is jullie kijk hierop? Of heeft iemand ervaring met het zoeken naar een baan in het laboratorium wereldje?