Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
William Wenborn
Artikelen: 0

Welke leerboeken zijn het beste? (quantum)

Stel dat ik niets weet, buiten natturlijk de basis, zoals analythische meetkunde, goniometrie, enz.

En ... k wil  beginnen met het leren van Quantum Mechanica/Fysica, Welke leerboeken zijn hier het beste voor? Met leerboeken bedoel ik boeken die je werkelijk uitleggen hoe het in elkaar zit, de theorie, formules, toepassing, enz, natuurlijk zou dit niet in één boek passen, al die bijkomende theorie, nu, dit klinkt miscchien wel erg lui, maar ik verzeker u dat ik al vaak gezogd op het internet naar goede boeken, maar die boeken geven enkel informatie weer over hoe het in elkaar zit, door wie het werd uitgevonden, enz.
Dus alstublieft, weet u een cursus, of boek(en) die ik zelfstanding kan lezen en leren, waar de quantummechanica/fysica staat uitgelegd en misschien nog boekn om de basis hieruit te leren (hoeft niet perse, die zou ik nog van de zolder kunnen halen)
Ik ben zeer geboeid op dit gebied en wil absoluut hierover meer willen leren.

Het is een vreemde vraag maar ongelooflijk bedankt voor dit te lezen, ik blijf verder zoeken...
Math-E-Mad-X

Re: Welke leerboeken zijn het beste? (quantum)

Toen ik zelf natuurkunde studeerde (zo'n 15 jaar geleden) gebruikten we het boek "Intorduction to Quantum Mechanics" van D.J. Griffiths. Dat was wat mij betreft het beste studieboek dat ik ooit gelezen heb (al hebben sommige mensen er kritiek op dat hij niet diep genoeg op de wiskunde in gaat).

Wat betreft voorkennis heb je alleen lineaire algebra nodig (en natuurlijk de basale wiskunde en natuurkunde die je op de middelbare school krijgt).
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
physicalattraction
Moderator

Wat Math-E-Mad-X zegt. Ook ik heb zo een 15 jaar geleden kwantummechanica uit het boek van Griffiths geleerd, en ook ik vind het een van de betere studieboeken. Ik denk dat het wiskundige niveau voldoende hoog is voor een introductie in kwantummechanica: de concepten die hij uitlegt worden met wiskunde toegelicht. Als je echt wil gaan rekenen aan kwantummechanica, kun je daarna nog altijd een ander boek er op na slaan.
William Wenborn

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, ik zal er eens naar kijken.

Terug naar “Natuurkunde”