Ik heb wat zitten googelen op manieren om slakken te bestrijden c.q te weren. Het bestrijden door iets gistigs (bier) in bakjes te doen waar ze zich vervolgens in verzuipen werkt, maar vaak gaan ze eerst eten voordat ze aan de drank gaan.
Iets anders wat ik veel zie op internet is het aanbrengen van koperdraad, kopertape etc rondom het te verdedigen grondgebied. Dit wordt echter ook weer tegengesproken, na enige aarzeling kruipen ze er toch weer overheen (ook zichtbaar op youtubefilmpjes)
Waar ik nu over zit te denken is het aanleggen van een linie van 2 metalen waardoor de slak als electroliet gaat functioneren en wel een stroompje door zich heen krijgt en wellicht direct rechtsomkeert maakt.
(nu ook even gegoogeld en op wikipedia terecht gekomen, deze informatie ziet er veelbelovend uit zeker onder het gedeelte onder "galvanische cel":
Citaat:
Historie
Het element is vernoemd naar de Italiaanse arts en natuurwetenschapper Luigi Galvani. In 1780 ontdekte hij dat, als twee verschillende metalen (bijvoorbeeld koper en ijzer) met daartussen een in pekel gedrenkte lap, verbonden werden met de zenuw van een kikkerspier, de kikkerpoot samentrok. Dit verschijnsel werd door hem bio-elektriciteit genoemd.
Wat ik wil is eigenlijk het omgekeerde, 2 metalen op een onderling zeer geringe afstand rondom het te beschermen gebied plakken en die kortsluiten, waardoor een passerende slak zelf als een electroliet gaat functioneren, als de metalen kortgesloten zijn zou er in dat geval niet ook een stroompje door het beest gaan lopen? Als een in pekel gedrenkte lap met 2 metalen als electroliet werkt, zou ik denken dat een slak misschien ook enigszins als electroliet gaat werken, en dat hij dus een stroompje gaat maken dat ook door de haarhem heen loopt. Klopt deze redenering of maak ik ergens een denkfout? Ook denk ik hierbij aan het effect van aluminiumfolie op metalen vullingen. Dit voelde zeer onaangenaam, en als ik iets dergelijks bij een slak teweeg kan brengen lijkt me dat de zijhij daar niet voor haarzijn lol overheen gaat lopen.
Wat ik me ook afvraag, als deze redenering klopt, welke metalen hiervoor het geschikste zouden zijn.
Het idee van een omheining van 2 metalen lijkt me in ieder geval intiutief beter dan het idee dat een slak zomaar een schok krijgt als zijhij in aanraking komt met koper. Ik kan een stuk koper gewoon tegen mijn tong houden, ook als ik het in de grond steek en ik op blote voeten er naast sta.