aardachtige planeten bij nabije sterren
Die zijn wel gevonden, maar niet om 'zonachtige' sterren.
Proxima Centauri b bijvoorbeeld is een planeet met een minimum massa van 1,3 keer die van de Aarde (maar door de gebruikte meetmethode is dit een ondergrens, de exoplaneet kan ook veel zwaarder zijn). Waarschijnlijk heeft deze planeet, ondanks dat de temperatuur er slechts 24 graden lager ligt dan hier op de Aarde geen atmosfeer. De planeet staat zo extreem dicht bij de rode dwergster dat de sterrenwind deze waarschijnlijk heeft weggeblazen. Daarnaast krijgt de planeet waarschijnlijk periodiek een röntgen en UV stralingsbad van de ster. Een ander recent door een Belgisch team ontdekt planetenstelsel (Trappist 1) met maar liefst 7 rotsachtige planeten, waarvan 3 in een zone waar in theorie vloeibaar water voor zou kunnen komen, lijdt onder hetzelfde euvel.
De eerste aardachtige planeet op de juiste afstand tot een zonachtige ster moet nog gevonden worden, en kan in principe honderden lichtjaren ver staan; een hoogstwaarschijnlijk onoverbrugbare afstand. Ook over een reis naar Centauri b kunnen we voorlopig alleen nog maar dromen. Er is wel een initiatief dat zich daarmee bezig houdt (zie
hier), maar ik geef het zo goed als geen kans van slagen.
Als er ergens een planeet is met gedurende langere tijd de juiste condities voor het ontstaan en de ontwikkeling van bacterieel leven, dan denk ik dat er op zo'n planeet al leven is. Nee, daar heb ik geen bewijs voor, anders had ik wel een dikke boekenbon op mogen halen in Stockholm. Als over zeven jaar de extremely large telescope (
klik) klaar is, wordt het wellicht mogelijk meer rotsachtige planeten rond zonachtige sterren te vinden en met wat geluk de samenstelling van een eventuele atmosfeer te achterhalen. Zit daar zuurstof in, dan gaan alle bellen rinkelen.