Ik ben een robot aan het maken van +/- 1.5 m groot maar de servo's die ik gebruik kunnen de druk niet aan dus wil ik er een metaal laagje over leggen. Alleen weet ik niet welk metaal ik moet gebruiken en het moet makkelijk te smelten zijn. Ik zou het dan ook willen gebruiken om de armen en benen sterker te maken. PS : ik ben 13 en dit moest ik doen van mijn leerkracht van vorig jaar. Ik werk eraan met een vijftal andere mensen. Weet iemand welk metaal ik kan gebruiken?
Aluminium is licht, gemakkelijk verkjrijgbaar en heel gemakkelijk bewerkbaar, maar niet zo slijtagebestendig.
Cu-legeringen zoals bepaalde soorten messing hebben zelfsmerende eigenschappen, die dus perfect ingezet kunnen worden voor bewegende onderdelen (zoals bijvoorbeeld lagerschalen. Is wel wat kort door de bocht, maar het komt uiteindelijk hierop neer).
Metalen aanbrengen op kunststof zie ik niet zo onmiddellijk zitten...
Ik denk niet dat ik begrijp wat je probeert te doen, tenzij je een plastic constructie sterker wilt maken door op de een of andere manier een laag metaal op de buitenkant aan te brengen... dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Wat soms wel kan is een plastic onderdeel sterker en slijtagebestendiger te maken door aan het oppervlak iets als glasvezel-doek te verlijmen met epoxyhars of iets dergelijks. Uiteraard wordt het daar wel zwaarder door en belast je mogelijk andere delen van de constructie daarmee te veel, maar dat verschilt sterk per geval.
Misschien kun je een diagram en/of foto van je constructie plaatsen en aangeven waar het probleem zit.
We zitten nu alleen nog maar aan het frame van plastic dat zal waarschijnlijk nog even duren maar als het klaar is -mssn bv alleen een volledige arm ofzo- zal ik een foto posten. Momenteel is namelijk iedereen op vakantie. Op 2/3 augustus zal het volledige frame van een arm klaar zijn.
Hm, Miliboy01, had je al bedacht dat het plastic zal gaan smelten als je er gesmolten metaal over giet?
Het plastic op deze manier sterker maken gaat dus niet lukken.
Als het niet lukt om de onderdelen sterker te maken, kun je ook de eisen verlagen van wat de robot moet kunnen. Dan vertel je erbij dat het om het idee gaat, om het principe.
^ Metaal kan ook gesublimeerd worden onder lage druk en temperatuur, je hoeft het niet te smelten hiervoor.
Er zijn enkele specifieke situaties waar dit wordt toegepast.
Uiteraard financiëel niet haalbaar voor een schoolproject, maar het principe bestaat wel.