Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
zilvvr
Artikelen: 0

cos, sin en tan op de GR

hai,

wanneer ik cos^-1 of sin^-1 wil uitrekenen op mijn GR TI-84 plus CE-T, geeft hij een foutmelding. er staat dat de "ingevoerde waarde niet is toegestaan in functie of commando. Bv: radialenmodus tan(π/2), gradenmodus e^(π/2*i)"

dit krijg ik echter niet wanneer ik tan^-1 probeer.

mijn GR staat in graden, maar in radialen doet ie het ook niet.

wanneer ik bv e^(π/2*1,125) probeer (aannemede dat i = invoer), geeft hij iets anders dan wat het antwoord moet zijn.

iemand een idee?
EvilBro

Re: cos, sin en tan op de GR

De sinusfunctie is een functie die de reeele getallen 'vertaalt' naar een waarde in het interval [-1,1]. De inverse sinus doet dit de andere kant op. Dit kan alleen voor waarden in het interval [-1, 1]. Voor een getal buiten dit interval bestaat er immers geen waarde x zodat sin(x) gelijk is aan een getal dat buiten het interval [-1,1] valt.

Teken voor de sinusfunctie, de cosinusfunctie en de tangensfunctie eens. Als je bij deze functies van een waarde op de x-as recht omhoog/omlaag gaat en dan bij het snijpunt richting de y-as dan vind je de waarde van de functie op de y-as. Het omgekeerde proces (van de y-as naar de x-as via de functiewaarde) is de inverse operatie. Bekijk of dit mogelijk is voor bijvoorbeeld y = 2 voor elk van de functies.
Bekijk tevens het gedrag van de tangensfunctie rondom \(x = \frac{\pi}{2}\).

Als laatste een waarschuwing over invoer: π/2*1,125. Wordt dit als (π/2)*1,125 of als π/(2*1,125) geinterpreteerd door jouw rekenmachine?
zilvvr

Re: cos, sin en tan op de GR

De sinusfunctie is een functie die de reeele getallen 'vertaalt' naar een waarde in het interval [-1,1]. De inverse sinus doet dit de andere kant op. Dit kan alleen voor waarden in het interval [-1, 1]. Voor een getal buiten dit interval bestaat er immers geen waarde x zodat sin(x) gelijk is aan een getal dat buiten het interval [-1,1] valt.

Teken voor de sinusfunctie, de cosinusfunctie en de tangensfunctie eens. Als je bij deze functies van een waarde op de x-as recht omhoog/omlaag gaat en dan bij het snijpunt richting de y-as dan vind je de waarde van de functie op de y-as. Het omgekeerde proces (van de y-as naar de x-as via de functiewaarde) is de inverse operatie. Bekijk of dit mogelijk is voor bijvoorbeeld y = 2 voor elk van de functies.

Bekijk tevens het gedrag van de tangensfunctie rondom \(x = \frac{\pi}{2}\).

Als laatste een waarschuwing over invoer: π/2*1,125. Wordt dit als (π/2)*1,125 of als π/(2*1,125) geinterpreteerd door jouw rekenmachine?
ah, super bedankt. ik begrijp wat ik fout heb gedaan.

π/2*1,125 wordt als (π/2)*1,125 geinterpreteerd, maar dat nu terzijde.

Terug naar “Wiskunde”