Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Zeeschouw
Artikelen: 0

Integreren

Een aquariumwand  met H is 3 mtr. en B  is 2 mtr. is met water bedekt. De integraal voor de druk op de wand is
F= .5* s.g. *  g *  B *  H^2
 F= .5* 1* 9.80665* 2* 3^2  = 88.26
Mijn vraag: Hoe moet de 88.26 worden benoemd?
Groet
Zeeschouw
dannypje

Re: Integreren

Schrijf de eenheden neer voor de individuele componenten, en werk die uit. Dan krijg je een eenheid, maar in jouw geval is het niet de eenheid van druk.

Vraag je af: wat is druk, wat is de definitie. Schrijf daarvan de eenheden op en vergelijk dat met de eenheden in jouw formule. De F in jouw formule is al een give-away. Het symbool voor druk is p. Waarvoor is F normaal gezien het symbool ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
Zeeschouw

dannypje schreef: Schrijf de eenheden neer voor de individuele componenten, en werk die uit. Dan krijg je een eenheid, maar in jouw geval is het niet de eenheid van druk.

Vraag je af: wat is druk, wat is de definitie. Schrijf daarvan de eenheden op en vergelijk dat met de eenheden in jouw formule. De F in jouw formule is al een give-away. Het symbool voor druk is p. Waarvoor is F normaal gezien het symbool ?
Bedankt voor je reactie.
Echter het jaar 1958, waarin ik HBS-B examen heb gedaan ligt ver achter mij. Ik kom nu wel wat tekort.
Ik lees: p is de druk van de vloeistof op de wand in {N/m^2}
Is de totale druk dan 88.26 N ?. Dit komt mij zo laag voor.
F is een kracht uitgedrukt in  Kg
Het tot stand komen van de Integraal ter bepaling van de totale druk snap ik
Gaarne je reactie op dit bericht
Groet Zeeschouw
dannypje

hallo,

druk is kracht per oppervlakte, dus uitgedrukt in Newton (eenheid van kracht is Newton, niet kg) per vierkante meter. Kracht is massa maal versnelling, dus Newton = kg m /s^2.

De eenheid van uw formule komt uit op kg m/s^2. Dat komt uiteraard omdat de eenheid van s.g = kg/m^3, de eenheid van g = m/s^2 en B.H^2 geeft m^3.

Als je dat allemaal vermenigvuldigt krijg je  kg m/s^2.  En dat is dus Newton (massa x versnelling), dus de eenheid van kracht.

De reden dat je zo laag uitkomt is dat water niet 1kg/m^3 weegt, maar 1000 kg/m^3 ;-)

Dus de totale _kracht_ uitgeoefend door de vloeistof op de wand is 88kN (kiloNewton).

(en je wist natuurlijk al dat de druk in een vloeistof = s.g x hoogte(diepte) x g) => kg/m^3 x m x m/s^2 = kg/(m s^2) =  (kg m/s^2 gedeeld door m^2) = kracht per oppervlakte.

Hopelijk verduidelijkt dit een beetje.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
Zeeschouw

dannypje schreef: hallo,

druk is kracht per oppervlakte, dus uitgedrukt in Newton (eenheid van kracht is Newton, niet kg) per vierkante meter. Kracht is massa maal versnelling, dus Newton = kg m /s^2.

De eenheid van uw formule komt uit op kg m/s^2. Dat komt uiteraard omdat de eenheid van s.g = kg/m^3, de eenheid van g = m/s^2 en B.H^2 geeft m^3.

Als je dat allemaal vermenigvuldigt krijg je  kg m/s^2.  En dat is dus Newton (massa x versnelling), dus de eenheid van kracht.

De reden dat je zo laag uitkomt is dat water niet 1kg/m^3 weegt, maar 1000 kg/m^3 ;-)

Dus de totale _kracht_ uitgeoefend door de vloeistof op de wand is 88kN (kiloNewton).

(en je wist natuurlijk al dat de druk in een vloeistof = s.g x hoogte(diepte) x g) => kg/m^3 x m x m/s^2 = kg/(m s^2) =  (kg m/s^2 gedeeld door m^2) = kracht per oppervlakte.

Hopelijk verduidelijkt dit een beetje.
Hoi,
De mist is volledig opgetrokken. MIJN DANK hiervoor

Groeten
dannypje

Heel graag gedaan :-)

Terug naar “Wiskunde”