Vw_speedsterke
Artikelen: 0

Draagkracht i balk ivm takel

In mijn nog te bouwen garage wil ik een i balk voorzien om een takel aan te hangen.

Overspanning is 5m20 en zou graag in het midden rond de 1.5ton willen kunnen heffen.

Ik kan tegen een goede prijs een heb180 verkregen. Maar is deze daar geschikt voor?

De balk komt in de muur te zitten met 50cm erboven op nog rest van gemetselde tip. Dus op de uiteinde zou hij niet te veel mogen verbuigen ivm scheuren muur

Zijn er lijsten of formules om dit te berekenen?
klazon
Pluimdrager

Re: Draagkracht i balk ivm takel

boertje125

Die HEB zal het probleem niet zijn.

gewoon koud in de muur leggen is geen goed idee bij een kraanbaan.
je kan er beter een soort sparing omheen maken en de balk opleggen op een centreerplaat. zodat deze wat kan vervormen zonder deze krachten aan het metselwerk door te geven
Oplosser

Dit moet je overlaten aan een goede constructeur qua berekening, oplegdetailliering. Die kan dat prima voor je berekenen en detailleren. Ben je ook gelijk verzekerd tegen schade en gevolgschade, mits je deze constructeur een officiële opdracht geeft.
Ik weet het is wat duurder maar dan heb je ook geen gedoe.

Het is geen moeilijk sommetje, maar je moet er de opleiding en de ervaring in hebben. En geloof me, dat hebben niet veel gewone constructeurs.

Het is namelijk geen gewone statische berekening, maar vergt ook een kennis van dynamica.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”