Ik ben het concept van resonance(resonantie) , iets beter aan het proberen te begrijpen,
Er is een bekend experiment waar je een wijnglas neemt met water erin, met je vinger over de rim beweegt en het glas dan een geluid maakt. Het schijnt dat de frequentie van dit geluid verschilt en dit ligt aan bijvoorbeeld Hoe veel water er in het glas zit.
Ik ben met een experiment bezig waar ik het glas vul met water op verschillende hoogtes dus :
1 glas met water 3 cm hoog
1 glas met water 5 cm hoog
ETC ETC
Dan tik ik er met een pen tegen het glas aan (inplaats van met de vinger over de rim) , de frequentie van het geluid dat er vanaf komt zal verschillen per glas
Kan iemand uit leggen wat de reden daarvan is.... (vanwege de hoeveelheid water ja maar ik wil graag de theorie hierachter begrijpen)
Verder begrijp ik ook niet zo goed het verschil tussen "natural frequency" en "resonance frequency"
Het schijnt dat ieder glas een natural frequency heeft, dat is het geluid dat je hoort als je tegen het glas aan tikt zonder water erin. Maar wat is dan het geluid dat je hoort als je tegen het glas aan tikt met water erin op verschillende hoogtes.??