Allen bedankt! Sorry voor mijn late reactie.
Back2Basics schreef:
Waar bestaat je onderzoek eigenlijk uit? Wat wil je onderzoeken? In welk kader?
Vanuit Matrix Fitness is de vraag gekomen om een nieuw ontworpen apparaat te gaan onderzoeken. De vermeende functie van dit apparaat is het verbeteren van de sprintperformance. Mijn onderzoek is om te kijken of het apparaat ook daadwerkelijk de sprintperformance verbeterd. De proefpersonen worden voor en na een trainingsschema gemeten (40 meter sprint).
Nu ben ik na de eerste metingen dus bezig om de sprintperformance te ontleden en zo goed mogelijk in kaart te brengen.
Professor Puntje schreef:
Strikt genomen (wiskundig gesproken) kun je uit de posities op een eindig aantal tijdstippen nooit de momentane snelheden en versnellingen berekenen. Maar omdat het hier een hardloper en geen elementair deeltje betreft kun je er vanuit gaan dat er op de tijdstippen tussen je meetpunten geen al te gekke dingen gebeuren. Je moet dus minstens zoveel meetpunten kiezen dat je het verloop tussen de meetpunten binnen de toelaatbare foutenmarge kunt gokken.
Professor Puntje schreef:
Hoeveel meetpunten er nodig zijn om een getrouw beeld van het verloop van de snelheid en versnelling te krijgen kun je proefondervindelijk vaststellen: zodra het toevoegen van extra meetpunten geen noemenswaardig verschil meer maakt voor de gevonden grafiek heb je genoeg meetpunten. Dan kun je er voor het huidige geval ook vanuit gaan dat de grafiek tussen de meetpunten geen gekke (onverwachte) dingen meer doet.
Dankjewel! Officieel zou ik dus meerdere meetpunten moeten creëren, om het verloop van de snelheid en versnelling te kunnen bepalen. Omdat het hier een hardloper betreft zou ik dat ook kunnen stellen, oftewel dat er geen gekke dingen gebeuren tussen de meetpunten. Ik zou dus gewoon een formule kunnen opstellen, die het verloop in kaart brengt.
Wauw! =D> Zou ik mogen weten welk programma je hiervoor hebt gebruikt?
Vanuit mijn opleiding vinden ze het geweldig om overal de onnauwkeurigheden in te gaan zoeken, vandaar dat ik erg huiverig ben wat betreft dingen stellen. De lijn komt inderdaad erg goed overeen. Mocht ik de formule kunnen stellen, dan zou het ideaal zijn om op deze manier verder te kunnen werken! Is het zo dat voor gemiddelde versnelling de gemiddelde snelheid nodig is? Ik dacht juist de snelheid op twee punten.
Wat ik mij wel afvraag, is dat iedereen zegt dat de snelheid constant is van 10 tot 40 meter, terwijl volgens de berekening er wel verschil tussen is. Dit is dan wel minimaal.