Hallo, ik verschuldig me alvast als dit bericht in het verkeerde forum staat, maar omdat ik adviezen vraag van meerdere studies heb ik het hier gezet.
Ik zit momenteel in 6VWO en doe NG+NT, mijn cijfers zitten rond de 6/7 gemiddeld. Ik zit te denken aan twee studies waar ik passie voor heb: Geneeskunde en Informatica. Helaas heb ik zeer veel moeite met het maken van keuzes en ben ik een stressvogel. Hierdoor betwijfel ik me vaak of ik deze studies (mentaal) aankan (vooral aangezien mijn cijfers niet bepaald van cum laude kwaliteit zijn). Ik ben voor beide studies al naar de open dag gegaan en heb een meeloopdag gedaan, dus daar zit het goed.
Geneeskunde heb ik altijd al willen studeren omdat arts zijn mij aanspreekt (ook de mindere kanten ervan), ik snap ook wel dat het een stampstudie is, en dat de werkdruk alleen maar oploopt. Ookal wil ik dit heel graag, moet ik mijn persoonlijke capaciteiten niet overschatten.
Informatica spreekt mij aan omdat ik ook een passie heb voor de werking achter computers, en toevallig ook voor programmeren. Ik snap dat de meeste mensen dit heel erg saai vinden, en helemaal niet vinden passen bij iemand die geïnteresseerd is in gnk. Daarom weet ik niet zeker of ik de wiskundige basis goed genoeg kan beheersen om me er voor 6 jaar op te storten.
En ja, ik heb ook naar andere studies gekeken (zoals filosofie, economie enz.) maar het is uiteindelijk toch deze 2 studies geworden.
Mijn vragen zijn dus:
- Heeft/hadden jullie ook keuzestress, en hoe hebben jullie uiteindelijk de knoop doorgehakt?
- Studeer je geneeskunde/informatica, en wat waren je verwachtingen ervan, en zijn je verwachtingen uitgekomen?
- Heb je gnk/informatica gedaan, en ben je ermee gestopt, waarom?
Ik wil natuurlijk vooral de wat mindere kanten van elke van deze studies horen zodat ik weet of ik de motivatie wil hebben om me erdoorheen te bijten.