@Oplosser: Bedankt voor je uitleg over die valtijd! Ik had het zelf wel begrepen door de formule gewoon voor waar aan te nemen. Dit gaat nog wat dieper en als de kinderen er aan toen zijn zal ik hier zeker wat mee kunnen, thnx!!
@Back2Basics: Ik word enthousiast door je enthousiasme over de priemgetallen. Leuk idee! Ik moet er wel zelf weer even inkomen voordat ik dit met de kids kan gaan doen, maar leuk!
@Benm: Het is inderdaad een soort van plusklas, kinderen die echt wat extra uitdaging nodig hebben en in slaap vallen bij te eenvoudige stof en teveel herhaling. In denk dat Pythagoras idd een leuke is om te prikkelen.. Eerst wat kwadraten en wortels.. dan Pythagoras. In een later stadium denk ik aan rekenvolgorde, negatieve getallen, dat met die priemgetallen ook leuk denk ik, oppervlakten uitrekenen van lastigere vormen..
@Tempelier en Benm: Basisschool is hetzelfde als lagere school. Vroeger had je 2 jaar kleuterschool, daarna klassen 1 tm 6. Nu is dat samen groep 1 tm 8. Stof is min of meer hetzelfde alleen wat betreft rekenen zijn ze ooit een andere methode gaan toepassen. Vroeger kreeg je gewoon sommen. Nu is het meer met verhaaltjes, dus een stukje begrijpend lezen komt er ook bij kijken wat vervelend is voor de kinderen die daar wat moeite mee hebben. Ze denken dan dat ze niet kunnen rekenen terwijl die simpele sommen gewoon duidelijk voor ze zijn en ze op die manier wel gewoon kunnen rekenen.
Ik weet dat ik vroeger best goed was in rekenen maar toen ik jaren terug wat rekenwerk van mijn kids zag vond ik het maar onlogisch. In plek van gewoon getallen onder elkaar zetten en optellen/aftrekken moesten ze een heel andere manier laten zien met sprongen en stapjes. Ik vond dat zo onlogisch dat ik halverwege de vele stapjes de kluts kwijtraakte en niet snapte waarom ze niet gewoon (bijv.)8+2=10 deden. Getallen onder elkaar zetten leren ze pas vanaf groep 6 geloof ik. Maar in groep 6 zijn er dan ondertussen veel kinderen die overtuigd zijn dat ze niet kunnen rekenen terwijl de manier waarop gewoon niet aansluit op hun denkwijze.
Zo heb ik eens een discussie gehad met een leerkracht van groep 5. Ging over een klasgenootje van mijn jongens, dat meisje kreeg bijles, omdat het rekenen niet goed ging. Zelf was ze inmiddels overtuigd dat ze het gewoon niet kon en bijles was dan ook drama voor haar. Terwijl dat meisje 8+2=10 heel goed snapte, maar ze moest perse die andere manier aanleren, die er niet inging. Wss raakte ze net als ik de kluts kwijt halverwege al die stapjes.. Ik vind dat echt verschrikkelijk dat er op die manier veel kinderen afhaken en laag zelfbeeld krijgen terwijl ze best goed zouden kunnen zijn in rekenen, mits de aanpak past bij hun denkwijze.
Op internet vond ik dit antwoord van iemand terug, die legt het vast wat beter uit dan ik
Basisscholen geven tegenwoordig rekenonderwijs volgens de zogenoemde realistische methode. Dat houdt in dat het kind uit meerdere manieren kan kiezen om tot een oplossing te komen. De ouderen hebben nog veelal gerekend volgens de traditionele methode van legio rijtjes sommen maken met maar één manier per type som om het antwoord te vinden. De discussie over welke manier de beste is steekt weer de kop op nu er zoveel te doen is over de verminderde rekenprestaties van de jonge generaties.