Bij voorbaat mijn excuses voor wat voor mij een moeilijk wiskundig probleem is, en voor jullie appeltje eitje is. Gaan we;
- Ik betaal per maand 488 aan service kosten, per jaar totaal dus 5856.
- Als ik een heel jaar vooruit betaal krijg ik 10% korting en betaal dus 5270. Zelfs ik begrijp dat dat geen rendement van 10% is maar dik 11% is.
Mijn vraag; wat is het werkelijke rendement? Tuurlijk, van 5270 naar 5856, is 11%
Maar voor mijn gevoel is het rendement veel hoger;
Stel;
ik moet de servicekosten vóór de 10de van elke maand betalen. Nu betaal ik vóór de 10de van de maand, de maand in kwestie en de volgende maanden, dus een heel jaar vooruit. Dit houdt in dat ik 10% korting krijg op de eerste maandbetaling, puur en alleen omdat ik op tijd betaal. De betaling van maand twee, daar krijg ik 10% korting op omdat ik die betaling 30 dagen doe voor de verval datum... Die kortingen zouden gevoelsmatig moeten doorwerken op het uiteindelijk rendement... of ben ik gek?
Om mijn gevoel dat het uiteindelijk een hoger rendement is te onderbouwen;
Stel;
Ik krijg 7% op mijn spaarrekening, en een kennis heeft de optie om zijn servicekosten voor een jaar vooruit te betalen met 10% korting, identiek zoals hierboven beschreven.
Hij heeft dat geld niet op de plank liggen, en dus stel ik hem voor, dat ik dat hele jaar voorschiet; jaarpremie 12 * 488 = 5856 * 0.9 = 5270, en hij mij elke maand de nominale servicekosten ad 488 betaald. Deze maandelijkse ontvangen betalingen ad 488 stort ik direct op mijn spaar rekening, waar ik 7% ontvang. Dan is het uiteindelijke rendement op die investering veel hoger dan 11%
Graag jullie mening, met formules. Maar vergeet niet dat ik geen wiskundig wonder ben.... dus of ik nou gelijk of ongelijk heb, probeer het zo kinderlijk mogelijk uit te leggen!!
Alvast bedankt,
Groet,
Erres