boertje125 schreef:
Natuurlijk heeft de dikte invloed deze zorgt immers voor een excentriciteit in de verbinding.
Volgens de berekening in 3 en 3a is er alleen afschuiving langs de wortellijn. Tau_parallel wordt in rekening gebracht terwijl sigma_haaks = 0 en tau_haaks = 0. In de gecombineerde spanningenformule zijn die ook 0. Het effect van excentriciteit van de kracht speelt theoretisch misschien wel een rol. Maar in de berekening is die non-existent.
Verder is het vreemd in mijn beleving dat, uitgaande van jouw stelling dat exentriciteit een rol speelt voor de schuifspanning, die excenrtriciteit niet lijkt te gelden voor de schuifspanning in geval 3a. In dat voorbeeld wordt de kracht opgenomen door de 2 zijlassen, waarna de gehalveerde kracht wordt gedeeld door het keeloppervlak (a*L). Dat is logisch en gelukkig ook lekker makkelijk te visualiseren in m'n hoofd. Maar jouw exentriciteit is hier h+0,5*aV3 (denk ik?). Hoe breed of smal de opgelaste plaat ook is heeft dit geen invloed op de aangelegde spanning in de beide keeldoorsneden. Ik vind dit effect op de lassen volkomen logisch en ik snap nu nog minder hoe jij die exentriciteit geldig denkt te maken in het krachtenevenwicht.
Ik besef dat ik soms zaken niet begrijp door een onjuist perspectief. Dit is een tekort van het type 'hardwired', een geestelijke beperking eigenlijk. Dit defect kan zich manifesteren op het niveau van zeg de definitie van een kubus. Dat ik dus niet mijn hersens rond het begrip krijg van vlakken met gelijke ribben en dat daaruit per definitie een 3-dimensionale vorm ontstaat die wij 'kubus' noemen. Dat noem ik een beperking en ik ervaar dat ook zo met enige regelmaat. Sorry daarvoor.