- Telescoop: Celestron Powerseeker 80EQ
- foc= 20mm / 4mm
- fob= 900mm
- Barlowlens: 3x
Opstelling 1:
De telescoop staat gericht op de maan, ik gebruik een oculair met een brandpuntsafstand van 20mm zonder barlowlens.
De vergroting die ik bereik met deze opstelling is Ν = fob ÷ foc = 900/20 = 45x
Na wat focussen is de maan te zien zoals hieronder:
Foto is gemaakt met mijn mobiel in de hand, zonder statief of opzetstuk... Ik heb er inderdaad een tijdje voor gezeten haha.
Opstelling 2:
De telescoop staat gericht op de maan, met hetzelfde oculair als bij opstelling 1, maar nu met een 3x barlow lens.
De vergroting is dan 45x3 = 135x?
De maximale zinvolle vergroting van mijn telescoop is 189x dus met wat focussen hoort er toch een scherp beeld te ontstaan?
Helaas lukt het focussen bij opstelling 2 niet, ik blijf een vaag wit beeld krijgen. Weet iemand misschien waardoor dit komt? Of misschien wordt het beeld wel scherp, maar moet ik op een distinctieve krater of iets dergelijks richten om het scherpe beeld te herkennen? Ik heb gelezen dat het 'in-focus' gebied kleiner wordt met hogere vergrotingen, dus misschien ligt het daar aan.
Daarnaast, waarom levert Celestron een 4 mm oculair, terwijl dat in combinatie met de brandpuntsafstand van het objectief een vergroting van 225x oplevert? Dit ligt boven de maximale zinvolle vergroting...
Alvast bedankt, groetjes Remi!