Job_04
Artikelen: 0

vrijloopkoppeling gebruiken maar timing synchroon houden

Voor een toepassing in een machine wil ik dat het mogelijk is op een band met de hand rond te trekken als de machine uit staat. Het idee dat ik hier voor had is om een vrijloopkoppeling te gebruiken. Als de machine draait, wordt het vermogen via de vrijloopkoppeling naar de band doorgegeven, en als de machine stil staat kan de band, in de tegengestelde richting met de hand getrokken worden.

Het probleem is echter dat de band synchroon moet lopen met een andere band. Nadat de band met de hand teruggetrokken is, dient de timing dus weer te kloppen als de machine in bedrijf gaat. Nu weet ik van het bestaan af van synchrone veiligheidskoppelingen, die na loskoppeling pas weer gekoppeld worden in de gewenste stand. Bestaat dit ook in combinatie met een vrijloopkoppeling? Is er iemand met een ander idee om dit te realiseren? Het liefst zonder het gebruik van een mechanische koppeling/verbinding van de as met behulp van bijvoorbeeld een pin aangezien de as zelf niet bereikbaar is.

En andere optie zou zijn om een synchrone koppeling te gebruiken die elektronisch losgekoppeld kan worden. Bestaan hier betaalbare oplossingen voor?

bedankt!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”