Benm schreef:
De ultieme mogelijkheid voor een retrovirus [...]
Voor de duidelijkheid: EBV is per definitie geen retrovirus, aangezien het virale genoom uit dsDNA bestaat. Ik weet niet of je het zo bedoelde dat EBV een retrovirus zou zijn, maar indien je het wel zo bedoelde dan ben je misschien in de war met de manier waarop EBV infecteert. EBV bevat namelijk ook RNA's in virionen waarmee de eerste fase van infectie van start gaat.
Irm schreef:
Zouden er dan nog wel klachten van bv vermoeidheid kunnen zijn? Kunnen er dan alleen IgM waarden zijn of moeten er dan ook IgG en EBNA IgG waarden zijn.
Dat eerste durf ik niet te zeggen.
Als je te maken hebt met een situatie dat de patiënt ooit geïnfecteerd is geweest (zoals de meeste volwassenen), dan wordt er in de meeste gevallen positief getest op zowel VCA-IgG en EBNA-IgG. VCA-IgM komt normaliter alleen tot uiting tijdens een recente infectie of reactivatie van latente EBV, maar wordt blijkbaar in sommige gevallen voor langere tijd (tot levenslang) gemeten, ook tijdens het ontbreken van een actieve infectie.
Irm schreef:
Begrijp ik het goed dat er dan alleen maar IgM waarden aangetoond zijn bij een levenslange positieve IgM. En dus geen IgG en EBNA IgG waarden.
Een positieve VCA-IgM titer verwacht je normaliter alleen bij een acute primaire infectie of na reactivatie en zal gedurende en na de infectie geleidelijk weer verdwijnen.
Een positieve VCA-IgG titer verwacht je normaliter vlak na een primaire infectie en zal in de meeste gevallen de rest van het leven aanwezig blijven.
Een positieve EBNA-IgG titer verwacht je normaliter pas later en ook deze zal in de meeste gevallen grotendeels aanwezig blijven.
Als de patiënt dus levenslang een positieve VCA-IgM titer, maar een negatieve VCA-IgG en EBNA-IgG titers heeft, dan zou je eerder een aspecifieke reactie of vals positieve verwachten dan een daadwerkelijke EBV infectie. Maar deze patronen, de samenhang tussen al deze factoren, kunnen dus per persoon verschillen. In een wetenschappelijk artikel (
Hess, R.D., 2004) van ruim een decennium geleden werd opgeroepen om meer onderzoek te doen naar deze serologische patronen en waarom deze soms kunnen afwijken van wat 'normaal' is. Daar bleek men, toentertijd, al ruim 35 jaar na de vondst van EBV niet toe in staat. In een vrij recent onderzoek (
De Paschale, M. & Clerici, P., 2012) bleek dat sommige patronen nog steeds niet te verklaren zijn. De dienstdoende arts zal bij een diagnose dus altijd uitgaan van wat er op dit moment in de literatuur bekend is. De meeste mensen zullen daarmee vrij eenduidig gediagnosticeerd kunnen worden; bij anderen zal het wat lastiger gaan om een conclusie te verbinden aan de resultaten.
Irm schreef:
Er wordt gesteld dat de Igm waarden wel heel vaak positief getest kunnen worden maar de viral Load geeft negatief aan, dus er is geen EBV virus. Uit bovenstaande reactie's begrijp ik dat je dit dus niet zomaar kunt stellen.
Hoe vaak het voorkomt weet ik niet, maar dat het voorkomt staat vast. Waarom weet men nog niet, daarvoor zal er meer onderzoek gedaan moeten worden. Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat er in dit specifieke geval geen sprake is van een infectie, daarover gaat toch echt uw arts. Maar ja, je kunt niet zomaar uitsluitsel geven bij dit soort 'vreemde' patronen.