Tot welke grammaticale woordsoort behoort het woordje geen?
Ik heb geen boek. Een lidwoord, een telwoord, een bijvoeglijk naamwoord?
Ik heb er geen. Een zelfstandig naamwoord, een onbepaald voornaamwoord?
Onbepaald zelfstandig naamwoordTot welke grammaticale woordsoort behoort het woordje geen?
Ik heb geen boek. Een lidwoord, een telwoord, een bijvoeglijk naamwoord?
Ik heb er geen. Een zelfstandig naamwoord, een onbepaald voornaamwoord?
Dit behoort tot de onbepaalde telwoorden.Tot welke grammaticale woordsoort behoort het woordje geen?
Mijn Van Dale Grammatica Nederlands plaatst "geen" wel degelijk bij de onbepaalde telwoorden. Het vervult dus een soortgelijke functie als het Engelse onbepaalde telwoord no.Het is geen onbepaalde telwoord; dat zijn alleen 'veel', 'weinig' en tegenwoordig ook 'tig'.
jkien schreef: Wat is er dan onbepaald aan 'geen'? 'Geen' betekent dat het aantal precies nul is. Of betekent "onbepaald voornaamwoord" dat het een restgroep van voornaamwoorden is die niet in een duidelijke categorie pasten?
Een telwoord (of: numerale) duidt een aantal aan of een plaats in een volgorde of rangorde van een zelfstandigheid. Telwoorden worden onderscheiden in hoofdtelwoorden en rangtelwoorden. Hoofdtelwoorden noemen een aantal: <i>een</i>, <i>twee</i>, <i>drie</i>, <i>vier</i>, <i>vijf</i> enzovoort Rangtelwoorden noemen een nummer in een reeks: <i>eerste</i>, <i>tweede</i>, <i>derde</i>, <i>vierde</i>, <i>vijfde</i> enzovoort
Daarnaast onderscheidt men bepaalde en onbepaalde telwoorden. Bepaalde telwoorden noemen een precies aantal of (rang)nummer; onbepaalde telwoorden noemen een niet nader gespecificeerd aantal of (rang)nummer. Tot de onbepaalde hoofdtelwoorden rekent men onder meer <i>alle</i>, <i>enige</i>, <i>sommige</i> (deze worden ook wel onbepaalde voornaamwoorden genoemd), <i>veel</i> en <i>weinig</i>. Als onbepaalde rangtelwoorden zijn te beschouwen: <i>laatste</i>, <i>middelste</i>, <i>hoeveelste</i> en <i>zoveelste</i>.