Vreemd, ik heb die interieurfilters toch echt wel eens gezien, en ze komen er een stuk viezer uit dan ze erin gaat.
Maar ik denk dat hier 2 dingen door elkaar lopen:
Auto's hebben sowieso een soort 'passieve ventilatie', wat gewoon neerkomt aan lucht die er in en uit lekt, sneller naarmate je sneller rijdt. Feitelijk komt dat gewoon neer op wat "gaten" aan voor en achterkant, maar veel lucht stroom daar echt niet doorheen. Genoeg om te zorgen dat je niet stikt, maar als je de ventilatie van je auto uit zet en 130 km/h gaat rijden voel je die luchtstroom niet eens - bijster veel is het dus niet.
Normaliter rijdt je met de ventilatie aan, al dan niet om het interieur op te warmen door de kachel of te koelen door de airco, of om de voorruit te ontwasemen en dergelijke. Als je die ventilatie een beetje opdraait voel je de lucht echt wel stromen, en deze lucht gaat door de genoemde luchtfilters heen.
Over het algemeen is het advies ook om als je bijvoorbeeld door de rook van een bosbrand rijdt de ventilatie op te krikken, en als het even kan kiezen voor de 'recirculatie' optie gezien de filters geen rookgassen als koolmonoxide (maar wel roet/as/etc) buiten kunnen houden.
Als je het niet gelooft zou je een rookbommetje op straat kunnen gooien en daar langs rijden met gesloten ramen + max ventilatie versus open ramen... ik denk dat het verschil spectaculair gaat uitpakken, tenzij je die filters nooit vervangt natuurlijk
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)