Beresteyn schreef:
Ik vraag me af hoe tentamencijfers worden berekend in een systeem waarbij gebruik wordt gemaakt van een cesuurpercentage en een gokkans. Het lukt me niet om de formule te vinden.
Stel dat een tentamen 50 vragen bevat, waarbij in elke vraag 10 punten verdient kunnen worden.
De gokkans wordt gesteld op 25%, wat inhoudt dat als men 25% van de vragen goed beantwoord heeft, het cijfer een 1,0 is.
Het cesuurpercentage wordt gesteld op 70%, wat inhoudt dat men een 5,5 heeft als 70% van de vragen goed beantwoord is.
Eén formule is in deze situatie lastig, omdat je, theoretisch, een heel zwik aan % goed kunt hebben dat allemaal een 1,0 oplevert. Maar het is redelijk rechttoe-rechtaan met een paar formules, die ook heel makkelijk in Excel of andere software toegepast kunnen worden.
Stel dat je 50 vragen hebt, en 10 punten per vraag, dan zijn dat dus 500 punten totaal (
Max). Bij een gokkans van 25% kan men 125 punten scoren door te gokken. Van de daadwerkelijk behaalde punten (
Score) trek je dus 125 af. Om te slagen moet het restant van de punten moet dan 70% (
Cesuur)van het maximale restant-na-aftrek-gokkans zijn, dus 70% van 375 = 262,5.
In totaal moet men dus 262,5 + 125 = 387,5 punten behalen voor een 5,5. Dat aantal noem ik even de
Drempel.
Iemand die 500 punten heeft, krijgt een 10. De 500 - 387,5 = 112,5 punten die bovenop de cesuur te behalen zijn, komen dus overeen met 10 - 5,5 = 4,5 punten. Dus voor scores boven de Drempel geldt dat het cijfer het cijfer wordt bepaald door de formules:
Drempel = (1 - Gokkans) * Cesuur * Max + Gokkans * Max = (Cesuur - Cesuur * Gokkans + Gokkans) * Max
Cijfer = 5,5 + 4,5 / 112,5 * (Score- Drempel) = 5,5 + 4,5 * (Punten - Drempel) / (Max - Drempel)
Verder geldt (neem ik voor het gemak aan) dat alle scores onder wat men met gokken ook zou hebben behaald het cijfer 1,0 opleveren. Dat aantal punten noem ik de
Ondergrens.
Ondergrens = Gokkans * Max
En voor alle scores onder de Ondergrens geldt: Cijfer = 1,0
Voor scores tussen Ondergrens en Drempel geldt dat het verschil tussen Drempel en Ondergrens overeenkomt met het verschil tussen 5,5 en 1,0. Dus dat leidt tot:
Cijfer = 1,0 + 4,5 * (Score - Ondergrens) / (Drempel - Ondergrens)
Ik persoonlijk vind dit gedoe met gokkans-correcties en cesuren bij MC-toetsen de verkeerde oplossing. Allerlei cijfermatige correcties waardoor mensen uit het oog verliezen waar het nou eigenlijk om gaat: heeft een student het niveau wat vereist is, of niet. En bij de cijfermatige correcties, en de systematiek kan men ook grote vraagtekens zetten. Zo zijn ze enkel geldig onder de aanname dat de genoemde gokkans ook de daadwerkelijke gokkans is. Dat houdt in dat de antwoordmogelijkheden a priori allemaal even waarschijnlijk moeten zijn, zowel voor studenten die de stof beheersen als voor studenten die de stof niet beheersen. En dat is vrijwel onmogelijk, zeker waar het gaat om toetsen waar op andere zaken dan kennis wordt getoetst (bijvoorbeeld, als er iets moet worden uitgerekend).
De juiste oplossing is mijns inziens om geen MC-toetsen af te nemen.