Als aan het eind van een zin een afkorting staat, moet ik dan één of twee punten noteren?
Een voorbeeld:
ik vlieg per K.L.M..
Niet raden, a.u.b.. Dat kan ik ook.
Moderator: Rhiannon
Back2Basics schreef: Hier: http://www.thepunctuationguide.com/terminal-points.html
Yep, dat is dan ook tip 10 in de Top Ten Tips van die site - rechts bovenaan-.jkien schreef:
Wat een fraaie complete tabel met dilemma's (en oplossingen). Uit besluiteloosheid omzeil ik zulke dilemma's soms door een andere volgorde in de zin.
Als een zin op een afkortingspunt eindigt, komt er geen tweede punt om de zin af te sluiten. Ook na de drie puntjes van het beletselteken volgt er geen extra punt.
(1) Samen willen ze een bedrijf oprichten dat foto's afdrukt op T-shirts, bekers enz.
<i>(2) </i>Zou u dit formulier snel kunnen invullen a.u.b.
(3) Mijn hobby's zijn skiën, schaatsen, joggen, tennissen, badmintonnen …
(4) Als je eens wist ...
Vraagtekens en uitroeptekens worden wel toegevoegd na een afkortingspunt of een beletselteken. Tussen het leesteken en het afkortingspunt of beletselteken komt dan geen spatie.
(5) Komt hij zaterdag a.s.?
(6) Reageer a.u.b.!
jkien schreef:
KLM heeft geen puntjes.
Benm schreef:
Goed punt... maar wie bepaalt dat eigenlijk?
Ik kan me voorstellen dat bedrijven zelf de keuze maken, maar ik zie regelmatig zowel B.V. als BV, hetzelfde voor V.O.F. versus VOF. Dat lijken me toch afkortingen waarvoor een regel moet zijn.
Benm schreef: Dat is behoorlijk vaag, iets als "vmbo" wordt als letterreeks uitgesproken, maar hoe ziet het dan met "havo", dat een soortgelijke afkorting is maar als een woord wordt uitgesproken.