Op de bodem van de Marianentrog, de diepste plaats ter wereld in de oceaan, heerst een druk van ca. 1100 kg per cm², ofwel ruim 1000 keer de gemiddelde atmosferische druk op zeeniveau. In de kern van de aarde heerst een druk van ongeveer 3,5 miljoen atmosfeer, ofwel ongeveer het gewicht van 10 volgetankte Jumbo Jets op één vierkante centimeter.
Maar zelfs deze druk valt in het niet vergeleken bij de druk die in het centrum van de zon heerst: 250 miljard atmosfeer, ofwel 250 miljoen ton op 1 cm². Onvoorstelbaar gewoon. Niet moeilijk dat de dichtheid van de materie daar zo'n 150 gram per kubieke centimeter is, ongeveer zeven keer zo dicht als het dichtste materiaal onder standaardomstandigheden.
De zon is echter maar een lichte ster vergeleken bij veel andere. Sommige van de zwaarste sterren hebben een massa die kan oplopen tot enkele honderden keren die van de zon. Het lijkt me aannemelijk dat de druk daar nóg een stuk hoger oploopt dan in de zon? In sterren die aan het einde van hun levenscyclus zijn gekomen, kan de dichtheid van de materie bovendien extreem hoog oplopen, van ca. 1 miljoen keer die van water tot naar schatting 1 biljard keer of nog hoger in neutronensterren, waar de druk zo hoog is dat zelfs atomen bezwijken.
Nu is mijn vraag: is bekend hoe hoog de druk in de door mij genoemde gevallen wordt? Zijn daar ergens cijfers van te vinden? Google of Wikipedia kunnen me niet helpen.