De temperatuur van de vallende regendruppels moet, denk ik, gelijk zijn aan de natteboltemperatuur; en die van de lucht gelijk aan de drogeboltemperatuur. Op de
psychrometrische kaart schat ik bij luchttemperaturen tussen 15 en 25°C op zeeniveau het volgende:
- bij 90% luchtvochtigheid: 2 °C verschil tussen natte- en drogeboltemperatuur
- bij 80% luchtvochtigheid: 4 °C verschil tussen natte- en drogeboltemperatuur
Dan zou 88% luchtvochtigheid passen bij regendruppels die 2.4 °C kouder zijn dan de lucht (het gaat me niet om de precisie, maar om de gedachtengang).
Tijdens de regen van vandaag heb ik naast de vochtigheid van de lucht ook de temperatuur van de lucht en van het regenwater gemeten. Het handigste verzamelpunt van regenwater was een lek in mijn regenpijp, het water sproeide er zijwaarts uit. Ik hoefde er alleen maar een opvangbakje naast te houden. Het water was inderdaad 2 °C kouder dan de lucht. (Aangenomen dat het water tijdens het verblijf in de dakgoot en in de regenpijp niet warmer of kouder is geworden)
is de hygrometer ook zó afgesteld dat hij, ingepakt in een natte handdoek, na enige tijd 100% geeft? Die dingen wijken nogal eens af.
Ingepakt in een natte handdoek geeft de hygrometer 100% aan.