ukster
Artikelen: 0

trog

de vraag is: Bereken de benodigde arbeid om de volle trog te legen.
trog
trog 568 keer bekeken
Mij is opgevallen dat men zo'n probleem meestal benadert met infinitesimaal dy,dm,dV etc. gekoppeld aan een integraaloplossing.
Ik denk hiervoor een relatief eenvoudige manier van oplossen te hebben gevonden mits de berekening van de ligging van het zwaartepunt niet al te ingewikkeld is.
De benodigde arbeid W=G.yz [Joule] , waarbij yz de verticale afstand is van het zwaartepunt van het voorvlak, gerekend vanuit de oorsprong linksboven in de figuur hieronder.
[attachment=27668:verticaal zwaartepunt zy.jpg]
dus:
benodigde arbeid W
benodigde arbeid W 566 keer bekeken
Kan dit zo?
Bijlagen
vericaal zwaartepunt zy
vericaal zwaartepunt zy 568 keer bekeken
Rik Speybrouck

Re: trog

ik kan met vergissen maar ik denk denk dat je veel te hoog zit hoor,ik heb het in eenrapte uitgerekend en kom maar op 2754, maar ik zou toch wachten op een bevestiging,  ik had niet veel tijd.

ik heb de breedte wel gelijkmatig verdeeld dus niet de schuine verhouding van jou
ukster

Re: trog

kan het misschien zijn dat je vergeten bent met de zwaartekrachtversnelling g te vermenigvuldigen?
Als ik voor het voorvlak van de trog voor de eenvoud uitga van een rechthoek (0,9mx1,25m) dan blijft de oppervlakte A gelijk
het zwaartepunt ligt dan verticaal op 0,45m.
dan krijg ik W=(4)(1,125)(1000)(10)(0,45)=20250 Joule
driehoekige trog
driehoekige trog 561 keer bekeken
Bij deze vorm ligt het zwaartepunt substantieel hoger dus zal dat voornamelijk het verschil uitmaken bij gelijke oppervlakte.
W=(4)(1,125)(1000)(10)(0,3)=13500 Joule

Terug naar “Klassieke mechanica”