Benm schreef:
Het is lastig goede bronnen te geven gezien er zoveel variaties in glas zijn, en wat wat is is nog lastig te bepalen ook.
Toch beweer je dapper dat:
het wordt niet echt meer gebruikt voor iets anders
Voor iets als moderne drinkglazen gebruikt men het sowieso niet meer - dat is vaak zelfs borosilicaat glas
als het vaatwasserbestendig moet zijn dan zit je al snel aan niet-standaard glas
enz etc.
Ik heb overigens een set vier jaar oude en zowat dagelijks gebruikte (ben verslaafd aan die troep) coca-cola-reclameglazen, en die gaan ook zowat dagelijks de vaatwasser in. Leeft allemaal nog, na honderden vaatwasserbeurten, en zien er ook nog steeds prima uit ook. En dat is met zekerheid geen borosilicaat. Duidelijk groenig.
Op een paar dure dubbelwandige theeglazen en een paar glazen ovenschalen na is al het glas in mijn keuken vrijwel zeker "gewoon" glas. Dat, op iets wat ons af en toe uit de handen valt na, probleemloos vaatwasserbeurten overleeft, keer op keer.
Ik kan me niet herinneren dat, als ik glazen kocht of kreeg, op de verpakking trots werd vermeld dat het vaatwasserbestendig was (en daardoor een meerprijs waard was) . Dus als je dat na drie keer vragen nòg niet kunt onderbouwen moet je niet zulke boude beweringen blijven rondstrooien.