Beste forumleden,
Ik heb heel wat onderwerpen bekeken om iets vergelijkbaar te vinden maar het is nogal iets apart.
In bijlage zie je een vereenvoudigde tekening.
Simpel gesteld: hoe klein mag de hoek α zijn die kracht F maakt eer er een sterkteprobleem plaatsvindt in het grijze materiaal.
Het grijze materiaal is zwakker staal (bv S235) en de zwarte as is sterker staal (bv S355).
Als ik vertrek vanuit de maximum spanning van 235N/mm², en de breedte van het stuk ligt ook vast, kan ik hieruit de minimum breedte B bepalen.
Mag ik dit zo interpreteren dat ik in de safe zone zit, zolang mijn minimale oppervlakte (DxB) behouden blijft en ik niet in de uitsparingen snijdt, of is dit te simpel voorgesteld?
In deze vergelijking bekijk ik enkel de drukspanning. De schuifspanning speelt hierbij ook een rol, maar in mijn veronderstelling is deze even niet van belang omdat het materiaal van de zwarte as sterker is.
Als de zwarte as lager zou liggen en de hoek α bijna nul, dan zou hier ook nog een moment op het kleine 'beentje' komen maar dat is hier dus niet.
Zijn er andere krachten die ik voor deze situatie over het hoofd zie?
En een bijkomstige vraag: De as is enkele mm kleiner dan de uitsparing dus raakt deze theoretisch enkel een lijn in eerste opzicht. Is het zo dat het materiaal hier zal vervormen tot deze de minimale oppervlakte heeft bereikt (voorgesteld door de lichtgroene lijn)?
Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.
Ik heb sterkteleer in de hogeschool gehad en toen was dit waarschijnlijk peanuts om te berekenen, maar dat is ondertussen 8 jaar geleden, heb het niet onderhouden en uiteraard heb ik net een half jaar geleden al mijn oude cursussen weggedaan dus kan ik mezelf niet controleren of ik het bij het juiste eind heb.
Alvast bedankt voor jullie hulp!