Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bryan1995
Artikelen: 0

Vereenvoudiging differentiaal vergelijking met nieuwe variabelen

Beste forumleden,

Ik zit met het volgende wiskundige vraagstuk: zie bijlage.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Alvast Bedankt!

Bryan
Bijlagen
vraag
(48.77 KiB) 345 keer gedownload
TD

Re: Vereenvoudiging differentiaal vergelijking met nieuwe variabelen

Dat is inderdaad de kettingregel. In de oude variabelen is u functie van x en t, dus u(x,t); in de nieuwe van ξ en η, dus u(ξ,η). De transformatieformules ξ = x-at en η = x+at bepalen hoe ξ en η functie zijn van x en t, en omgekeerd. Volgens de kettingregel geldt dan voor u(ξ(x,t),η(x,t)):

\(\frac{\partial u}{\partial x}=\frac{\partial u}{\partial \xi}\frac{\partial \xi}{\partial x}+\frac{\partial u}{\partial \eta}\frac{\partial \eta}{\partial x}\)

In jouw notatie laat men u (voorlopig) nog weg; uit de transformatieformules volgt bovendien onmiddellijk dat:

\(\frac{\partial \xi}{\partial x}=\frac{\partial \eta}{\partial x}=1\)

zodat je krijgt:

\(\frac{\partial}{\partial x}=\frac{\partial}{\partial \xi}+\frac{\partial}{\partial \eta}\)

Op dezelfde manier volgt:

\(\frac{\partial}{\partial t}=-a\frac{\partial}{\partial \xi}+a\frac{\partial}{\partial \eta}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Bryan1995

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord! Met u ingevuld in de partiële afgeleide is het inderdaad makkelijker om te zien dat de kettingregel moet worden toegepast. Ik wist trouwens niet dat ik x en t direct vervangen mochten worden door de transformatie formules van xi en èta (dus daar ging het al mis).

Nogmaals dank. 
TD

Bryan1995 schreef:Ik wist trouwens niet dat ik x en t direct vervangen mochten worden door de transformatie formules van xi en èta (dus daar ging het al mis).

Vervangen of gewoon die partiële afgeleiden berekenen. Als ξ = x-at, dan is ∂ξ/∂x natuurlijk gewoon 1 (enz).

Bryan1995 schreef:Nogmaals dank.

Graag gedaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Terug naar “Wiskunde”