Wat een bijzondere vraag!
Want ik zie wel vaak illustraties van twee afzonderlijke banden getekend, maar nooit op elkaar.
Bimetaal lijkt ook mij uitgesloten. Daarvoor zouden (vanwege de te leveren klemkracht) twee behoorlijk dikke, niet gesloten ringen koper en ijzer volledig rond elkaar gehecht moeten zijn (koperen ring buiten, staal binnen).
Zelf denk ik aan de volgende twee invalshoeken:
Staal en koper zetten uit bij opwarming, maar dat is bij de afmetingen van een boomstam en het temperatuurverschil in de natuur nogal weinig. Wellicht zwelt de schors van een boom bij toenemende sapstroom op (vraag voor biologen), en wordt zo de groei door de dan knellende banden tegengegaan. Maar dan zou een enkele band ook afdoende moeten zijn, en is er al helemaal geen reden om twee verschillende metalen te gebruiken.
Daarom lijkt deze tweede invalshoek mij wat meer kans te bieden: Koper en staal en sap zouden samen een galvanische cel kunnen vormen, zoals bij de bekende aardappelklok. Wellicht dat het boomsap kan dienen als elektrolyt en het koper en ijzer als elektroden. De optredende oxidatie / reductie zou dan de groei kunnen remmen, bijvoorbeeld door het ontstaan van waterstofbelletjes in het sap, of doordat de stroom ionen de sapstroom tegenwerkt, of dat de boom 'vergiftigd' wordt door de metaalionen. Voorwaarde is dan wel dat de koperen en stalen ring op een punt geleidend met elkaar verbonden moeten zijn (door die geleiding gaat een stroom lopen), en dat de ringen in contact staan met het sap (bijvoorbeeld door ze met nagels vast te timmeren).
Heb je ergens de exacte tekst van dat vers?
Opmerking moderator
Deze vraag past, hoewel ook op andere plaatsen, net wat beter in Natuurkunde algemeen dan in sterkteleer, en is daarom verplaatst.