Moderator: physicalattraction
Daar ga je te kort door de bocht. Het zwaartepunt van de balk verschuift van praktisch tegen de muur naar tenminste 1/2*L van de muur. Dat kan alleen als er ergens een horizontale kracht werkt.Direct nadat je de balk loslaat, dus op tijdstip 0 sec O:)
De balk maakt geen contact meer als er geen normaalkracht werkt op de verticale wand en dat is direct het geval omdat er geen horizontale wrijvingskracht werkt op de onderkant van de balk. Er werken geen horizontale krachten op het systeem.
begin eens met te kijken wat er gebeurt met de pot. energie ter hoogte van het zwaartepunt bij de start en wat er van deze pot. energie overblijft op het einde en waar is de rest gebleven.ukster schreef: coördinaten z1 [1/2Lcos75,1/2Lsin75]
coördinaten z2 [1/2L,0]
ergens op de lijn z1-z2 misschien?
Rik gaat ons uitleggen hoe het werkelijk zit.
die stelling klopt toch niet hoorboertje125 schreef: een onbuigzame stalen balk van 10 meter lang en maar 50 kilo zwaar zou ik graag eens zien maar dat ter zijde
die balk blijft tegen de muur tot hij helemaal op de grond legt pas dan zal hij door zijn traagheid van de muur afschuiven
Er is wel een en ander terug te vinden over het onderwerp, de ene uitleg al lastiger dan de andere. Na toch wel wat studiewerk ben ik tot volgende beknopte maar duidelijke uitleg gekomen. Wat betreft de de nodige tijd heb ik niet direct iets gevonden maar heb dan zelf maar een oplossing bedacht die volgens mij wel klopt. Zie bijlagen.ukster schreef: coördinaten z1 [1/2Lcos75,1/2Lsin75]
coördinaten z2 [1/2L,0]
ergens op de lijn z1-z2
misschien dat er ergens een snelheidscomponent maximaal of minimaal is
en dan door differentiëren de kritische hoek bepalen.
Rik gaat ons uitleggen hoe het werkelijk zit.
Na hoeveel tijd bereikt de balk de zogenaamde kritische hoek
nee, maar ben redelijk zeker van de uitwerking. De sinus van de kritische hoek is altijd 2/3 van de sinus van de vertrekhoek.Michel Uphoff schreef: En heb je dat al vergeleken met de uitkomsten van de simulatie door CoenCo?
bij een vertrekhoek van 75 ° komt dit dus op 40,087 ° en een tijd van 3.1304 secondenMichel Uphoff schreef: En heb je dat al vergeleken met de uitkomsten van de simulatie door CoenCo?
ik denk het niet hoor, ik weet niet hoe dergelijke simulatie werkt maar je moet er wel degelijk rekening mede houden dat zolang er steun is tegen de muur het zwaartepunt van de balk zich in een cirkel verplaatst met als straal de halve lengte van de balk en als oorsprong het nulpunt van de grafiek. Op mijn tekening staat die cirkel getekend. Die cirkel is in feite de kern van de hele redenering.Michel Uphoff schreef: Jouw duur is vrijwel het dubbele van de simulatie, ik vermoed dus ergens een rekenfoutje.