Ik heb een vraag over het koken op inductie.
Ik daag de lezers hier uit om het antwoord niet van Google te halen, want ik heb sterk de indruk dat (1) niemand het weet en (2) daarom iedereen na een rondje Google gewoon elkaar napraat en (3) dat een redenatie van keramische kookplaten wordt toegepast op inductie.
Er wordt overal op Internet beweerd dat een pan die op gas gebruikt is, niet meer op inductie gebruikt mag worden omdat hij kromgetrokken is.
Ik begrijp echter niet hoe dit kan en ik heb het idee dat iedereen elkaar napraat zonder te weten waarom.
Bij een keramische kookplaat (geen inductie dus) begrijp ik waarom je een gas-pan niet kunt gebruiken: De keramische kookplaat wordt heet en moet goed contact maken met de pan om de warmte te kunnen overdragen.
Echter, bij Inductie kan ik geen enkel natuurkundig mechanisme bedenken waarom een pan niet zou werken.
Ten eerste zit de inductie-spoel al meerdere millimeters gescheiden van de pan door een glasplaat.
Ten tweede straalt de energie gewoon de panbodem in: er is dus geen pan-op-glascontact nodig. De hele glasplaat is volledig passief, deze dient alleen om de pan op te zetten.
Ten derde, een klein proefje leert dat de pan het nog prima doet als je hem op een theedoek zet (dus nog een mm erbij).
Kan iemand mij vertellen of het waar is dat een gas-pan niet meer op inductie kan, en belangrijk: Waarom dan niet? Welk natuurkundig mechanisme zorgt hier dan voor?