Eduard2 schreef: Het blijkt dat waterstof een radio signaal van ong. 1,4 GHz uitzendt. En wat ik me afvroeg is of er een lijst van andere chemische elementen is waar de andere frequenties te zien zijn ?
Eduard2 schreef: Hoe is een element in staat om dit op te wekken terwijl er geen relatie is met die golflengte ?
Eduard2 schreef: En dan heb ik nog de vraag wat er gebeurt als de radiotelescoop op de waterstof zon gericht wordt. Ontstaat er dan een overload in de ontvangst ?
Eduard2 schreef: Xilvo vroeg:
"Ik begrijp niet wat je bedoelt met jouw opmerking over die relatie met de golflengte."
Omdat ik denk dat een object een toon of frequentie afgeeft in relatie tot zijn afmetingen. Dus een klap op een stalen buis geeft een toon af in het hoorbereik. En een radium atoom een signaal in het gamma bereik dus ver boven de licht golflengte. Vandaar die gedachte.
Eduard2 schreef: En mijn belangrijkste vraag:
Is het 'chemisch-natuurkundig' aannemelijk dat elk element een signaal afgeeft in het GHz gebied ? Als dit onontgonnen gebied is dan verbaas ik mij hier over.
Bladerunner schreef eerder: In dit geval lopen de frequenties in de afbeeldingen op van rechts naar links. (Ruwweg van diep infrarood naar het verre UV.)"Bladerunner schreef:
Ben je naar die site gegaan waar ik hierboven naar verwijst?
Elke lijn die je in het (atoom) spectrum ziet is een signaal afkomstig van het atoom. En klik je op waterstof dan is één van die lijnen het 1,4 GHz signaal. Zo vertegenwoordigd elke lijn een signaal met een bepaalde frequentie. Er zijn dus tal van atomen (of verbindingen) die over een groot gebied uitstralen afhankelijk van de omstandigheden (d.w.z: temperatuur) en daar kan/zit dus ook het GHz gebied bij."
Bladerunner schreef:Ik heb nog geen tabel gevonden waar alle frequenties bij staan, maar als je op deze site op het element klikt dan zie je het emissie spectrum. Dat is de 'vingerafdruk' van een element en sommige elementen hebben een complex spectrum. (Een element zendt dus op verschillende frequenties straling uit met verschillende intensiteiten.) In dit geval lopen de frequenties in de afbeeldingen op van rechts naar links. (Ruwweg van diep infrarood naar het verre UV.)
Eduard2 schreef: Dus als het elektron over de H kern draait dan wekt dit een GHz veld op.
Eduard2 schreef: Echter is het een vereiste bij gestackte antennes dat alle velden in fase staan. Anders heffen de velden elkaar op.
Eduard2 schreef: En is het aannemelijk dat alle atomen rond die 1,4 GHz zitten en de grotere atomen wat lager ? Of is dat een vraag voor de afdeling kernfysica ?
Xilvo schreef:
Nee. Ik heb hierboven verteld wat er wèl gebeurt.
Eduard2 schreef: @ Xilvo en wat die pratende mensen betreft is dat geen goede vergelijking hoor. Die mensen dienen exact dezelfde toon uit te slaan. Want het is wel degelijk mogelijk om een auto stiller te maken met tegenfase-geluid. (dus geen random geluid!)