beste Experts,
Ik heb nagenoeg geen theoretische kennis over optica, ik onderzoek meestal proefondervindelijk. Maar nu werk ik aan een kunstproject waarvoor ik mogelijk een groot formaat lens aan moet schaffen, daarom is het belangrijk dat ik weet waarvoor ik ga betalen.
De kern van het gebruik van de lens in deze opdracht is de omkering van het beeld in de (relatieve) verte als je door de lens kijkt, maar ik zou ook graag willen dat de lens een afbeelding projecteert op de wand. De fresnel die ik heb gevonden heeft een diameter van 110 cm een brandpuntsafstand van 130 cm. Ik heb aangenomen dat de projectie bij deze lens verschijnt op een afstand van 130 centimeter, maar klopt die aanname? Ik heb ook eens gehoord over dioptrie als maatgevend voor projectie.
Als de brandpuntsafstand bekend is, kan ik dan de diameter van de projectie berekenen? Of is de projectie grootte van iets anders afhankelijk? En geld voor de helderheid van de projectie hoe dichterbij de projectie hoe helderder, of bestaan er ook andere verbanden? Wat is de invloed van de bolling van de lens eigenlijk? Werkt dit allemaal bij een fresnel lens weer anders?
Worden er eigenlijk ook glas lenzen gemaakt met een diameter van 1 meter?
Ik hoop dat u mij een eindje op weg kunt helpen,
met een hartelijke groet,