Moderators: jkien, Michel Uphoff
Nou dat wilde ik net gaan voorstellen. Weet je wat je moet doen, je moet het door je hele school doen. Laat ze een excursie door de schooldoen, dat ze de planeten gaan zoeken. Dat je hemelsbreed, ongeveer, de planeten op afstand van dat lokaal neerzet door de school (of aan een touwtje hangen, zodat ze de planeten niet stuk maken) en dan zet je daar wat leuke dingen neer over die planeten. Over hoeveel je weegt op Jupiter, dat mars vroeger heel erg op de aarde leek, dat jupiter een storm heeft van wel 3 keer de aarde, dat venus misschien wel genoemd is naar de god van de liefde maar dat als je daar op zou staan je eerst platgedrukt zou worden, dan levend smelt en vervolgens oplost in alle zuren. Enz.Dat is een leuk idee. Alleen hebben wij geen lokalen waar ik Pluto nog in kwijt kan.Om ze iets van die onbevattelijke verhoudingen en afstanden duidelijk te maken, heb ik als voorbeeld de aarde 1 mm klein gemaakt en de hele ruimte in die verhouding verkleind. De zon is dan een bal van 10,9 cm op 11,72 mtr afstand, de maan is een balletje van 0,27 mm op 3,1 cm afstand.
Maar serieus, daar gaan we iets mee doen. bedankt
Dat met die sterrenkijkers zelf maken is een heel mooi idee, maar bedenk wel dat lenzen en spiegels heel duur zijn. Ik denk wel dat iedereen in de klas dit een superopdracht zal vindenStrangeQuark schreef:Tja en wat misschien ook erg gaaf is, maar misschien wel wat lastig is, laat ze zelf een telescoop maken, en ga er een keertje met z'n allen op uit om jupiter te bekijken, je kan namelijk redelijk goed maantjes zien van jupiter. Je zou zelf denk ik wel lenzen moeten regelen en de afstanden moeten bepalen tussen die lenzen. Je zou een soort papier kunnen maken met daarop aangegeven waar de lenzen moeten en dan met splitpennen erdoor heensteken en daar de lenzen in vast zetten. Dan kunnen ze met een opgerold papier eens sterren kijken met hun eigen sterrenkijkers, dat is natuurlijk wel mooi volgens mij.
Met de klas een keer naar een observatorium.
Zijn wat ideetjes die me het eerste te binnen schieten. Als je nog wat ideeen voor de uitwerking wilt hebben, dan weet je mij en anderen te vinden.