Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan9
Artikelen: 0

foton

voor zover ik begrijp is één enkele foton één golfpakketje

Is het zo dat de lengte (afmeting) van het foton recht evenredig toeneemt met de golflengte en omgekeerd evenredig is, dus afneemt met de frequentie?

Met andere woorden, is een foton met een lagere frequentie langer dan een foton met een hogere frequentie?
ukster

Re: foton

Met een berekening is aan te tonen dat zonlicht met intensiteit I=1361W/m2
en golflengte λ=500nm 11400 fotonen/mm3 bevat (Efoton=hc/λ=3,98.10-19Joule)
kun je daar iets mee?
Jan9

Nee, daar kan ik niets mee.

Dat is niet mijn vraag, mijn vraag gaat over de afmeting van één enkele foton (golfpakket)
ukster

11400 fotonen/mm3 betekent een volume van 1/11400 mm3/foton ≈ 0,0000877mm3/foton
de 'lengte'van 1 foton (golfpakketje) door een oppervlakte van 1mm2 is dus 0,0000877mm
flappelap

Voor zover ik begrijp... kun je een referentie geven? Een foton is niet een klassiek golfpakketje met een bepaalde afmeting. En waar baseer je je vraag op?

Een foton beschrijf je met een golffunctie, en die heeft geen ruimtelijke afmetingen o.i.d.
Jan9

Zie bijlage, dat is één foton toch?

Je zou dus zeggen dat een hogere frequentie een kleinere golflengte heeft dus ook een kleinere foton-lengte heeft en een lagere frequentie een grotere foton-lengte.
Bijlagen
Wave Packet
(187.23 KiB) 177 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Jan9 op za 02 nov 2019, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ukster

Zegt me niets!
Over het algemeen weet deze meneer heel goed waar hij het over heeft. ;)
http://www.ilectureonline.com/lectures/ ... 10/77/1067
Jan9

ik begrijp dat een bepaald foton een bepaald volume heeft zoals je dat uitlegt met bepaalde fotonen van zonlicht.

Maar mijn vraag is of de lengte van het foton hetzelfde is als de golflengte? Eigenlijk is het foton maar een rare uitvinding, een deeltje zonder massa, begrijp jij het nog? Ik niet! Een deeltje zonder deeltje. Ik kan mij nog meer voorstellen bij trillende snaren dan bij fotonen (deeltjes) van EM straling? EM straling heeft absoluut geen massa toch dat mogen we zo langzamerhand toch wel met zekerheid zeggen, helemaal niets, Wat is dan toch een foton, toch opeens iets?
Jan9

Mijn vraag blijft; is de foton-lengte hetzelfde als de golf-lengte? Of is dit een rare vraag?
Xilvo
Moderator

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 08:13 Mijn vraag blijft; is de foton-lengte hetzelfde als de golf-lengte? Of is dit een rare vraag?
Een foton is een kwantum ven EM energie. Het heeft geen zin over een afmeting spreken; je neemt pas een foton waar op het moment dat het ergens geabsorbeerd wordt, op een fotografische plaat, in jouw oog of in een detector.
Dan zie je één positie.
Jan9

de vraag is en was, één kwantum dat is de kleinste hoeveelheid EM energie, is één foton gelijk aan één golfpakketje?
Xilvo
Moderator

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 08:37 de vraag is en was, één kwantum dat is de kleinste hoeveelheid EM energie, is één foton gelijk aan één golfpakketje?
Dat kun je zo zeggen. Maar hoe groot dat 'is' hangt af van jouw kennis van dat pakketje.
Weet je de energie exact, dan is het oneindig groot. Weet je de positie heel precies, dan weet je weinig over de energie.
Jan9

interessant antwoord! Dus je bent het met mij eens dat één kwantum gelijk is aan één golfpakketje.

Dan moet het toch wel zo zijn dat één kwantum met een grotere golflengte en grotere afmeting heeft dan één enkel golfpakketje met een hogere frequentie?
Xilvo
Moderator

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 08:52 interessant antwoord! Dus je bent het met mij eens dat één kwantum gelijk is aan één golfpakketje.

Dan moet het toch wel zo zijn dat één kwantum met een grotere golflengte en grotere afmeting heeft dan één enkel golfpakketje met een hogere frequentie?
Nee. Je kunt het beschrijven als een golfpakketje.
Een golfpakketje kan ook voor straling met heel kleine golflengte heel groot zijn.

Je probeert kwantummechanische zaken klassiek te beschrijven. Lukt niet.
Jan9

Je zegt; Een golfpakketje kan ook voor straling met heel kleine golflengte heel groot zijn.

Nee, volgens mij kan dat niet want dan heb je het niet meer over één enkele kwantum, dus over één enkel golfpakketje maar dan praat je over meerdere aaneengesloten golfpakketjes, dus heel veel kwantums

Terug naar “Natuurkunde”