\(\int_0^0 {\displaystyle \delta (x)} \,\mbox{d}x\)
Is deze integraal 0 of 1?\(\int_{-∞}^{+∞} {\displaystyle \delta (x)} \,\mbox{d}x = 1\)
en
\(\delta (x)={\begin{cases}+\infty ,&x=0\\0,&x\neq 0\end{cases}}\)
Dus ik mag een diracdelta nooit afzonderlijk beschouwen?Professor Puntje schreef: ↑zo 08 dec 2019, 11:37 Voor gewone functies zou dat 0 zijn, maar de deltafunctie van Dirac is geen functie. Om daar wiskundig correct mee te kunnen rekenen heb je distributies of gegeneraliseerde functies nodig. En dat is weer een studie op zich. Echter voor technische en natuurkundige toepassingen komt men er meestal wel uit met wat vage praat en een pseudo-definitie, en dat gaat meestal ook wel goed. Dat wil zeggen: zolang je maar geen moeilijke vragen stelt zoals in je openingspost.
(Voor mijzelf was diezelfde vraag al in mijn schooltijd reden om mij in de theorie van distributies te verdiepen.)
x gaande van 0 tot 0
Dus...? Is het voor distributies/delta'functies' geen nul?Professor Puntje schreef: ↑zo 08 dec 2019, 11:37 Voor gewone functies zou dat 0 zijn, maar de deltafunctie van Dirac is geen functie.
Ik vermoed dat het van je precieze definitie afhangt. Het kan ook nog "ongedefinieerd" zijn. Maar dat moet ik dan nazoeken want ik heb die kennis niet meer zo paraat.flappelap schreef: ↑ma 09 dec 2019, 06:15Dus...? Is het voor distributies/delta'functies' geen nul?Professor Puntje schreef: ↑zo 08 dec 2019, 11:37 Voor gewone functies zou dat 0 zijn, maar de deltafunctie van Dirac is geen functie.
Het is een limiet waarde.flappelap schreef: ↑ma 09 dec 2019, 06:15Dus...? Is het voor distributies/delta'functies' geen nul?Professor Puntje schreef: ↑zo 08 dec 2019, 11:37 Voor gewone functies zou dat 0 zijn, maar de deltafunctie van Dirac is geen functie.
Wat bedoel je hier precies mee?Professor Puntje schreef: ↑ma 09 dec 2019, 10:06 Wat je beter kunt doen is de deltafunctie beschouwen niet als de limiet van een rij steeds steilere piekfuncties maar als die rij piekfuncties zelf.