Dmp
Artikelen: 0

Berekening electromagnetische signalen door lucht

Goedemiddag allen,

Ik ben bezig met een berekening van electromagnetische signalen door lucht, maar mis de wiskundige kennis om de juiste berekening te kunnen maken. Ik hoop dat er hier iemand is die mij hier verder mee kan helpen. (wanneer ik op het verkeerde forum(deel) zit, dan hoor ik dit graag).

Kort samengevat:
Ik zend een sinusvormig signaal vanaf punt A naar punt B.
Dit signaal ontvang ik tweemaal. Eenmaal direct door de lucht, eenmaal via een reflectie via de vloer.
Door de hoogte van mijn ontvangende antenne aan te passen, wijzig ik de af te leggen lengte van de twee verschillende signalen. Hierdoor zullen de twee signalen elkaar de ene keer versterken en een andere keer in tegen fase uitdempen. Nu wil ik per frequentie berekenen op welke hoogte mijn ontvangende antenne moet staan om de twee signalen in fase te ontvangen.
Schematische opstelling:
setup
Ofwel, ik wil weten bij welke (antenne)hoogte het verschil in de af te leggen afstanden een half golflengte is.

Ik heb de volgende formule opgesteld:
formula
formula 2618 keer bekeken
Met de volgende variabelen:
f = frequentie in Hz (variabel, meestal tussen 30 en 1000 MHz)
c = snelheid in m/s (snelheid signaal door lucht, 2,997 * 10^8 m/s)
d = distance in m (afstand tussen antenne masten horizontaal gemeten op de vloer, variabel tussen 3 en 11 m, nominaal 10m)
h = hoogte in m (hoogte van zendende antenne, variabel, nominaal 2m)
i = hoogte in m (hoogte ontvangende antenne, variabel)

Nu zou ik graag hoogte i kunnen berekenen, maar lukt het mij niet deze formule om te schrijven.
Is er hier iemand die mij hier verder mee zou kunnen helpen?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet
Xilvo
Moderator

Re: Berekening electromagnetische signalen door lucht

Als je de signalen in fase wilt ontvangen, dan moet het weglengteverschil een geheel aantal keer de golflengte zijn.

Het is, voor de verdere discussie, handig als je de symbolen in de tekst en in het plaatje overeen laat komen.
Ik zou dan ook de afstand a introduceren, de horizontale afstand tussen de antennes.
ukster

Gebaseerd op dit plaatje is de antennehoogte hr te isoleren uit de formule voor het weglengteverschil Δd met MAPLE of een ander wiskundeprogramma
Direct_Indirect
Dmp

Dat is inderdaad wat ik zocht.

Hartelijk dank!

Terug naar “Analyse en Calculus”