Ik heb sinds een paar jaar een fiets met vreemd rijgedrag.
Toen ik hem afhaalde en ermee terug reed merkte ik dat hij erg - ik poog er maar een woord op te plakken - "overreageerde".
De fiets in rechte lijn te sturen bleek beduidend lastig in vergelijking met eerdere fietsen, ik kreeg er een onveilig gevoel van en dat hield niet op.
Kort later plaatste ik enkele kilo's bagage bovenop het achterrek. Plots was dat "overreageren" er niet meer.
Recent moest het crankset vervangen worden. Daartoe moest ik mijn bagagevoorzieningen (dubbele tas, staalkooimand) eraf halen omdat hij anders niet paste in het vervoer van de fietshersteller. Na teruglevering en zelf monteren van kettingblad bleek bij een testrit dat instabiele gevoel er plots weer te zijn. Rest verhaal idem, na hermontage van mijn extra bagagevoorzieningen, met een paar rugzakken en frame in de mand achteraan, terug geheel weg.
Mijn 2 oudere fietsen, zelfde voorzieningen, hadden dit verschil niet.
Het is geen probleem voor me aangezien ik de zaken altijd bij me heb achterop, maar ik ben wel geinteresseerd in een verklaring voor het fenomeen.
Dus een gewicht achteraan en ter hoogte van het zadel, doet de fiets opvallend stabieler rijden, het lijkt me erop dat de geometrie van het frame versus die van de oudere fietsen, de verklaring moet geven.