Ik bedacht volgend spel voor twee spelers.
Bepaal vooraf een set van N karakters.
Spelverloop:
1. Start met een lege rij.
2. Elke speler doet om beurten een zet door een van de mogelijke karakters aan de rij toe te voegen. Hierbij mogen de laatste 2 karakters in de nieuwe rij niet al eerder in deze volgorde in de rij voorkomen. Ook mag de speler niet hetzelfde karakter zetten als bij zijn vorige zet.
Einde van het spel:
Een speler verliest als hij geen geldige zet meer kan doen.
Voorbeeld:
Om het eenvoudig te houden nemen we N = 3. Karakterset is {1,2,3}.
Spelverloop van de rij:
1 (speler1 start met 1)
12 (speler2 koos voor 2)
123 (speler1 mocht bij zijn tweede zet niet opnieuw voor 1 kiezen, omdat hij dit koos bij zijn vorige zet. Hij kon 2 of 3 kiezen en koos voor 3)
1231 (speler2 kon 1 of 3 kiezen)
12311 (speler1 kon hier enkel voor 1 kiezen omdat 12 al in de rij staat en omdat hij vorige keer voor 3 koos)
123113
1231133
12311332
123113321
Nu is speler 2 aan zet. Hij kan echter geen geldige zet meer doen en verliest het spel.
Vragen:
1. Bestaat dit spel al onder een of andere naam?
2. Is er een (al dan niet eenvoudige) winnende strategie? Indien die er is zou het spel niet echt waardevol zijn. Een klein (inefficiënt) programma leert dat als ik het goed heb de winnende strategie als volgt vastligt bij het begin van het spel:
N=1, speler2
N=2, speler1
N=3, speler1
N=4, speler2
N=5, speler2
Voor grotere N was mijn programma op dit moment te inefficiënt geschreven om het snel berekend te hebben.
Een winnende strategie (zonder de boom te moeten berekenen) kon ik nog niet ontdekken.