Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met een herontwerp voor een laserlichtafscherming.
Ik wil graag weten welk invloed de straling van een Nd:YAG-laser (2-8kW) heeft op het Materiaal bij directe straling en na meerdere keren reflecteren.
Met welke formules kan ik dit berekenen? En zijn hier studies van bekend? heb tot heden nog geen toepasbare informatie gevonden.
Gaat afhangen wat voor materiaal. Wat is de reflectiviteit van het materiaal voor die golflengte?
Warmte capaciteit? Warmte conductie? Smeltpunt/sublimatiepunt/kookpunt?
Er bestaan officiële normen voor het afschermen van straling van lasers.
(Veiligheids- en gezondheidsaspecten van het werken met hoog-vermogenlasers, uitgegeven door het ministerie van SZW). In dit boekje, zorg dat je de nieuwste uitgave hebt, staan allerlei verplicht toe te passen maatregelen!
De genoemde laser valt in de hoogste veiligheidsklasse; Je zult jezelf ook tegen de indirecte, bijvoorbeeld gereflecteerde, straling (diffuse verstrooiing) moeten beschermen. Bovendien moet ook de ruimte waarin je werkt afgescheiden worden van de rest van de omgeving. Tijdens het bewerken zullen er reflecties in alle richtingen ontstaan die (nog steeds) gevaarlijk zijn voor de omgeving.
De intensiteit van de bundel (Watt per m2) is bepalend voor wat je er technisch mee kunt. De materiaaleigenschappen bepalen in principe hoe je je opstelling bouwen kunt. maar bij genoemde vermogens zullen materialen gaan verdampen en dus ook voor gevaarlijke gassen zorgen.