Marko schreef: ↑ma 09 mar 2020, 12:28
Ik denk dat je, om te beginnen, ook iets met oplosbaarheid moet doen. Anders begrijp ik niet waar je demiwater voor nodig hebt, en ook kan het nodig zijn om te zien óf er een reactie met zoutzuur, natronloog etc optreedt.
Wat betreft de combinaties, ik zou ze gewoon allemaal nagaan: bij iedere stof kijken of de stof kan optreden als zuur, als base, als oxidator of als reductor.
En je moet kijken naar de eigenschappen van de andere stoffen die je hebt (zoutzuur, natronloog en waterstofperoxide).
Vervolgens kun je combineren. Een zuur reageert met een base en andersom. En een oxidator met een reductor. Je kunt dus voorspellen welke van de stoffen 1-10 kunnen reageren met welke van de stoffen 1-4. En je kunt voorspellen wat er dan ontstaat en wat dáár dan de eigenschappen van zijn.
Een voorbeeld, calciumcarbonaat (stof 1):
De molecuulformule is CaCO
3. Je kunt opzoeken dat deze stof slecht oplosbaar is in water. En je e kunt zien dat de stof CO
32- ionen bevat, en die kunnen optreden als base. Je weet dan dus dat deze stof zal reageren met een zuur, in dit geval zoutzuur. De bijbehorende reactie is:
CaCO
3 + 2 H
+ Ca
2+ + CO
2 + H
2O
(afhankelijk van de opleiding wordt deze reactie ook wel geschreven als
CaCO
3 + 2 HCl
CaCl
2 + CO
2 + H
2O
Maar het komt op hetzelfde neer, namelijk dat je met een slecht oplosbaar zout begon en dat er een goed oplosbaar zout ontstaat. En H
2O, en CO
2. Daar kun je ook nog iets mee, want dat kun je waarnemen.
Je kunt ook vinden dat CaCO
3 niet kan optreden als zuur, en ook niet als oxidator of als reductor.
Samengevat vind je voor voor CaCO
3 dus:
- het lost niet op in demiwater
- het reageert met 1.0 M zoutzuur, en daarbij ontstaat een goed oplosbaar zout, en CO
2 en H
2O
- het reageert niet met 1.0 M natronloog
- het reageert niet met 30% waterstofperoxide
Op dezelfde manier kun je dit voor de 9 andere stoffen in kaart brengen.
Vervolgens kun je dit ook zo testen. Iedere onbekende stof voeg je toe aan een buisje met demiwater, een buisje met zoutzuur, een buisje met natronloog en een buisje met waterstofperoxide. En dan schrijf je per buisje op wat er gebeurt; en dat vergelijk je dan met je voorspelling.