PP beweert dat natuurkundigen en technici hun kop in het zand steken voor "allerlei wiskundige haken en ogen" en hij beweert dat ze daarmee weg kunnen komen "omdat het meestal goed gaat". Hij maakt de vergelijking met rijden zonder veiligheidsgordel.
Echter, gevallen-met-slechte-afloop ten gevolge van niet dragen van de veiligheidsgordel zijn gedocumenteerd, en de feiten maken keihard duidelijk dat het niet altijd goed gaat en ook hoe vaak dat gebeurt én wat de gevolgen zijn, zie bijvoorbeeld hier.
Gevraagd naar dergelijke gevallen binnen de natuurkunde komt "PP" met een artikel dat - samengevat - bespreekt
Dit artikel beschrijft keurig hoe je binnen wiskundig volkomen toelaatbare domeinen en wiskundig volkomen toelaatbare handelingen tot wiskundig tegenstrijdige resultaten kunt komen. Echter, deze voorbeelden zijn relevant voor de vraag of om aan te tonen hoe gevaarlijk of slecht het kop-in-het-zand-steken van natuurkundigen en technici nu eigenlijk is. Het beschrijft nergens hoe een natuurkundige, bij het toepassen van zijn wiskundig slordig afgeleide theorie, tot resultaten zou komen die niet in overeenstemming zijn met de waarneming. Vandaar dus nogmaals de vraag, concreet en specifiek:how the lack of mathematical concern can readily lead to surprising mathematical contradictions in wave mechanics
Zijn er gevallen waarin een natuurkundige theorie, die verder prima leek te werken, tot voorspellingen komt die niet in overeenstemming zijn met waarnemingen, omdat er bij het afleiden van de theorie stappen zijn genomen die wiskundig formeel genomen niet zijn toegestaan?
Ik bedoel: de beste manier om iemand te overtuigen is door aan te geven hoe iets voor hem of haar van belang is. Niet door aan te geven wat jij van belang vindt.
En als we het dan toch over de kop in het zand steken hebben: je kunt tegen de struisvogel zeggen "je moet niet je kop in het zand steken als er gevaar dreigt", maar die struisvogel zal dan zeggen "ik steek mijn kop in het zand omdat ik naar eten aan het scharrelen ben. Ik heb de leeuw gezien maar leeuwen vallen struisvogels nooit aan; te veel moeite voor te weinig vlees. Bovendien zijn wij te snel en we bijten zelf ook behoorlijk hard. Voor mij dreigt er geen gevaar, maar jij kunt misschien beter gaan rennen."