Herold schreef: ↑wo 24 jun 2020, 17:06
Maar ik heb geen idee hoe ik die m2 moet interpreteren
dat is PER m²
letterlijk gelezen , 34 kN per wiel ,en 13 kN/m², zou dat een noodzakelijk contactoppervlak rubber/wegdek van 34/13 ≈ 2,5 m² per wiel betekenen.
Maar dan zou je over die weg ook niet eens kunnen wandelen: met je gewicht op één voet kom je al gauw aan de 25 kN per vierkante meter zooloppervlak. Dat is allemaal idioot en dus ee verkeerde interpretatie
Maar deze term komt kennelijk uit de infra-bouw, gooi "verkeersbelasting 13 kN/m²" maar eens in google, dat blijkt geen willekeurig getal maar een veel toegepaste norm te zijn
Om dat te "vertalen" vond ik dit:
https://repository.tudelft.nl/islandora ... 1/download
(blz 45)
De wettelijk Toegestane Maximum Massa (TMM) van een vrachtwagen bedraagt in Nederland
50 ton (= 500 kN). Dit houdt in dat indien deze vrachtwagen precies een wettelijk maximale
belasting heeft van 50 ton, de wagen circa 15,5 m lang dient te zijn voor een verdeelde belasting
van 13 kN/m2 (500 kN / (2,5 m x 15,5 m) = 13 kN/m2).
In jouw geval dus 14 ton oftewel 140 kN, dan hoort daarbij een lengte van 140 / 2,5 = 5,6 m .
En het zou me niks verbazen als die kraan daar, NIET toevallig, net aan zou voldoen. Je gaat geen zelfrijdende machines bouwen of importeren die wettelijk niet mogen rijden over wegen waar een standaard 50-tons truck wel overheen zou mogen.