Professor Puntje
Artikelen: 0

Goed merk Torx schroevendraaier?

Wat is een goed merk Torx schroevendraaier?
CoenCo
Technicus

Re: Goed merk Torx schroevendraaier?

Wera, PB Swiss, Witte om er een paar te noemen..

Ga je voor elk stuk gereedschap een topic openen?
Professor Puntje

CoenCo schreef: za 18 jul 2020, 14:33 Ga je voor elk stuk gereedschap een topic openen?
Alleen voor wat ik nog nodig heb. ;)
OOOVincentOOO

Je kunt ook een set goede bitjes kopen en een handhouder?
Professor Puntje

Is het eigenlijk zo dat je anders dan bij een gewone schroevendraaier bij een Torx schroevendraaier per se een precies bij de grootte van de schroef passende schroevendraaier of bitje nodig hebt?
klazon
Pluimdrager

Inderdaad, een Torx schroevendraaier moet precies passen. Dus voor elke boutmaat moet je een schroevendraaier hebben.
Zitten er tegenwoordig Torx schroeven aan een fiets? Ik ken wel inbus bij fietsen, en die moeten ook precies passen.
Professor Puntje

Nee - de Torx schroevendraaier is niet voor de fietsreparaties. Maar het lijkt mij handig om nu ik toch bezig ben maar gelijk al mijn gereedschap met wat handige stukken aan te vullen.
CoenCo
Technicus

Kan ik je misschien een wera bit check setje aanraden? Lost misschien je beide problemen op:
https://www.conrad.nl/p/wera-tool-check ... cl-1173656
Professor Puntje

CoenCo schreef: za 18 jul 2020, 21:09 Kan ik je misschien een wera bit check setje aanraden? Lost misschien je beide problemen op:
https://www.conrad.nl/p/wera-tool-check ... cl-1173656
Dat ziet er heel mooi uit! Goede kans dat die het wordt.
klazon
Pluimdrager

Ik ben zelf niet zo gek op die sets met losse bitjes. Die raak je makkelijk kwijt en er zitten altijd bitjes bij die je nooit gebruikt. Ik koop liever complete schroevendraaiers van de maten die ik echt gebruik.
Professor Puntje

klazon schreef: za 18 jul 2020, 21:28 Ik ben zelf niet zo gek op die sets met losse bitjes. Die raak je makkelijk kwijt en er zitten altijd bitjes bij die je nooit gebruikt. Ik koop liever complete schroevendraaiers van de maten die ik echt gebruik.
Dat kan ook maar dan moet je dus weten welke maten dat zijn. Ik kom die Torx schroeven enkel tegen in elektrische apparaten en computers. Die demonteer ik graag als ze kapot zijn om te kijken wat erin zit en om de bruikbare onderdeeltjes eruit te slopen.
OOOVincentOOO

Voor electronica te openen zijn torx bitjes soms niet handig. Die zijn dan soms te breed. De schroeven zitten soms in een tunnel van plastic. Zo heb ik zelfst een van mijn dure kleine torx schroevendraaier gepimpt: het kunstof handvat heb ik smaller gemaakt voor een klus. Ziet niet meer zo mooi uit maar functioneerd prima.

Ik heb ook een set met electronica minibitjes van redelijke kwaliteit. Gekocht in China Chang Chun in een mega groot multiverdieping warenhuis voor electronica. Uren rondgelopen daar. Ik was daar in China voor het werk.

Een goede set bitjes hebben is zinvol in de buurt te hebben in het geval dat. Een gereedschap pallet ontstaat in de jaren en ervaring.
Professor Puntje

Het komt maar zo zelden voor dat ik zo'n Torx schroevendraaier nodig heb dat ik geen flauw idee heb welke maten ik zal gebruiken. Wat zit er bijvoorbeeld in de behuizing van de harde schijf?
OOOVincentOOO

Je moet wel weten waarvoor je het wil gebruiken. Voor huis tuin en keuken zou ik een leuke bitset kopen zoals iemand hier ook een voorbeeld van geplaatst had.

Voor electronica zoek bij conrad op schroevendraaierset. Wellicht vind je een leuke electronica set van wera voor enkelen tientjes.

Hoe dieper je graaft in electronica des te kleiner de schroeven worden.
OOOVincentOOO

Oude HD opengemaakt met bitjes van Chinees setje. Werkt prima, ik heb ook wat andere kwalitatief beter gereedschap. Zoek op conrad en misschien kom je iets vergelijksbaars tegen.
Untitled

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”