Hallo,
Afgelopen dagen heb ik gespeeld met driehoeken geconstrueerd uit priemgetallen. Gebaseerd op een vraag bij een ander forum.
\(|p(n+2)|=|p(n+1)|+|p(n)|\)
Dit zijn een soort van Fibonacci Priemgetal driehoeken. Uit analyse en wat afleidingen leuke eigenschappen gevonden. Meer informatie in de beschrijving van de Youtube visualisatie.
Een leuke afleiding welke ik gevonden had was deze:
\(|\tilde{p}(n+2)|=\frac{1}{2}|p(n)|+\sqrt{-\frac{3}{4}|p(n)|^{2}+|p(n+1)|^{2}}\)
Hiervan kan de positie van het volgende priemgetal bepaald worden a.d.h.v. van de twee priem voorgangers. Uit analyse heb ik gevonden dat de fout in het priemgetal tussen: -50 en +50 ligt in 99% procent van de gevallen in ieder geval voor priemgetallen kleiner dan 1000000.
Gebaseerd op de Fibonacci priemgetallen een video gecreëerd. De eerste driehoek: 2, 3, 5 bestaat niet hier is de hoek 0 graden. Ik heb kunnen afleiden dat er oneindig veel Fibonacci Priemgetal driehoeken zijn. Zie beschrijving.
Nota bene, ik geloof niet in de term: "recreatieve wiskunde". Het mag er leuk uitzien en het resultaat is misschien recreatief maar de wiskunde erachter niet!