Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Butterfly95xo
Artikelen: 0

De Nederlandse taal

Hallo mensen,

Ik zit al een lange tijd met iets en dat is, dat mijn Nederlandse taal erg achteruit is gegaan. Het begon een aantal jaar geleden met woorden als “die” “dat” “dit” en “deze”, nu is het vele malen erger. Zowel spreken als schrijven is dramatisch! Ik schaam me gewoon en voel me zo onintelligent. Ik word er ook super onzeker van en heb echt het idee dat mensen op werk en school mij dom vinden. Soms schrikken ze als ze horen dat ik in Nederland geboren en getogen ben, en HBO studie volg. Ik moet tijdens het praten vaak denken welke woorden, lidwoorden enz. ik moet gebruiken, waardoor er een abnormale zinsopbouw uit mijn mond komt. Wat kan ik doen om mijn Nederlands te versterken naar een hoog niveau en mijn woordenschat verbreden?

Dank u alvast.
jwilbers

Re: De Nederlandse taal

Hoi Butterfly

ik weet niet precies hoe oud je bent, maar mijn advies is : lezen, lezen en lezen.
Als je boeken leest dan neem je onbewust de taal over. En (op school of je werk) schrijf dingen met de hand op. Bijzonder genoeg zorgt met de hand schrijven ervoor dat de woorden in je hersenen versterkt worden.

En ja erop letten wat je vrienden zeggen en spreek ze erop aan. Veel zie je dat whatsApp een verschrikkelijk iets is voor het taalgebruik.

Succes!
perchloor

Helemaal met Wilbers eens, mar ook goed luisteren helpt.
Ik heb een dochter die oligofreen is maar door de Duitse TV goed Duits geleerd heeft, weliswaar niet de verbuigingen, maar het begrip van de taal heeft ze zich el meester gemaakt.
Toen ik nog les gaf en een leerling zei dat hij Frans een moeilijke taal vond zei ik vaak: "een kind, dat gehandicapt is, in Frankrijk leert het ook en dan moet jij het met jouw verstand ook kunnen
Rhiannon
Moderator
Social:

Om je Nederlands te verbeteren en bij te houden, kun je bijvoorbeeld het volgende doen:

- raadpleeg www.Taaladvies.net of het taalloket van Onze Taal - hier kun je bijvoorbeeld het antwoord lezen op de vraag wanneer je dit, die of deze gebruikt: https://onzetaal.nl/taaladvies/ - https://onzetaal.nl/taaladvies/dit-dat en https://taaladvies.net/taal/advies/tekst/111
- abonneer je op Taalpost, de e-mailnieuwsbrief van Onze Taal, met taalnieuws, lees- en taaltips enz., of de nieuwsbrieven van de Taalunie en Taalverhalen
- luister naar de Taalstaat van Frits Spits, zaterdag om 11 uur op NPO Radio 1 - heel veel wetenswaardigheden en nieuws
- koop het Groene Boekje of kijk op Woordenlijst.org of Spellingsite.nu
- lees veel, vooral boeken (niet alleen op het beeldscherm), hierdoor wordt je taalgevoel versterkt en als je dan boeken leest over taal leer je er meteen veel van
Jan van de Velde
Moderator

Rhiannon schreef: vr 18 dec 2020, 11:10 - lees veel, vooral boeken
En er is geen enkele reden om daarvoor zware literatuur te nemen. Lezen mag vooral ook leuk blijven. Hoe leuker jij de boeken vindt, hoe meer je leest. Gewoon beginnen en uitvinden wat jij leuk vindt. Beter tien doktersromannetjes dan een taaie pil die je na twee bladzijden weer dichtslaat. Vanaf het ogenblik dat je er in opgaat ben je goed bezig. Gordijnen dicht en smartphone uit als in "uit".
Butterfly95xo

jwilbers schreef: vr 18 dec 2020, 08:13 Hoi Butterfly

ik weet niet precies hoe oud je bent, maar mijn advies is : lezen, lezen en lezen.
Als je boeken leest dan neem je onbewust de taal over. En (op school of je werk) schrijf dingen met de hand op. Bijzonder genoeg zorgt met de hand schrijven ervoor dat de woorden in je hersenen versterkt worden.

En ja erop letten wat je vrienden zeggen en spreek ze erop aan. Veel zie je dat whatsApp een verschrikkelijk iets is voor het taalgebruik.

Succes!
Hey! Moet het specifieke boeken zijn?
Butterfly95xo

perchloor schreef: vr 18 dec 2020, 10:45 Helemaal met Wilbers eens, mar ook goed luisteren helpt.
Ik heb een dochter die oligofreen is maar door de Duitse TV goed Duits geleerd heeft, weliswaar niet de verbuigingen, maar het begrip van de taal heeft ze zich el meester gemaakt.
Toen ik nog les gaf en een leerling zei dat hij Frans een moeilijke taal vond zei ik vaak: "een kind, dat gehandicapt is, in Frankrijk leert het ook en dan moet jij het met jouw verstand ook kunnen
Dat is waar. Ik moet ergens beginnen, alleen denk ik dat het moeilijk is om weer vanaf “0” te starten en het correct leren.
Butterfly95xo

Rhiannon schreef: vr 18 dec 2020, 11:10 Om je Nederlands te verbeteren en bij te houden, kun je bijvoorbeeld het volgende doen:

- raadpleeg www.Taaladvies.net of het taalloket van Onze Taal - hier kun je bijvoorbeeld het antwoord lezen op de vraag wanneer je dit, die of deze gebruikt: https://onzetaal.nl/taaladvies/ - https://onzetaal.nl/taaladvies/dit-dat en https://taaladvies.net/taal/advies/tekst/111
- abonneer je op Taalpost, de e-mailnieuwsbrief van Onze Taal, met taalnieuws, lees- en taaltips enz., of de nieuwsbrieven van de Taalunie en Taalverhalen
- luister naar de Taalstaat van Frits Spits, zaterdag om 11 uur op NPO Radio 1 - heel veel wetenswaardigheden en nieuws
- koop het Groene Boekje of kijk op Woordenlijst.org of Spellingsite.nu
- lees veel, vooral boeken (niet alleen op het beeldscherm), hierdoor wordt je taalgevoel versterkt en als je dan boeken leest over taal leer je er meteen veel van
Wow :D bedankt voor je tips!
Butterfly95xo

Jan van de Velde schreef: vr 18 dec 2020, 13:55
Rhiannon schreef: vr 18 dec 2020, 11:10 - lees veel, vooral boeken
En er is geen enkele reden om daarvoor zware literatuur te nemen. Lezen mag vooral ook leuk blijven. Hoe leuker jij de boeken vindt, hoe meer je leest. Gewoon beginnen en uitvinden wat jij leuk vindt. Beter tien doktersromannetjes dan een taaie pil die je na twee bladzijden weer dichtslaat. Vanaf het ogenblik dat je er in opgaat ben je goed bezig. Gordijnen dicht en smartphone uit als in "uit".
Thanks. Ik ga het inderdaad eerst op die manier aanpakken. De leuke boeken en dan pas zware literatuur
tempelier

perchloor schreef: vr 18 dec 2020, 10:45 Helemaal met Wilbers eens, mar ook goed luisteren helpt.
Dan kan men beter niet naar de NPO luisteren.
Daar spreken ze Amsterdams, vooral het woord ""hebben"" wordt aan de lopende band ten onrechte gebruikt.
Rhiannon
Moderator
Social:

Wellicht zou het ook verstandig zijn om eens contact op te nemen met iemand met een medische achtergrond, want misschien is er een reden waarom je taal achteruit is gegaan. Dat hoeft geen dramatische reden te zijn, maar nakijken kan nooit kwaad.
klazon
Pluimdrager

tempelier schreef: za 19 dec 2020, 09:09 Dan kan men beter niet naar de NPO luisteren.
Daar spreken ze Amsterdams, vooral het woord ""hebben"" wordt aan de lopende band ten onrechte gebruikt.
Geef daar eens een voorbeeld van? Het is mij nog nooit opgevallen, maar dat komt misschien omdat ik in de omgeving van Amsterdam ben opgegroeid.
Butterfly95xo

Rhiannon schreef: za 19 dec 2020, 11:14 Wellicht zou het ook verstandig zijn om eens contact op te nemen met iemand met een medische achtergrond, want misschien is er een reden waarom je taal achteruit is gegaan. Dat hoeft geen dramatische reden te zijn, maar nakijken kan nooit kwaad.
Dat lijkt me een goed idee. Alhoewel ik zelf al een beetje antwoord daarop kan geven. Het heeft voornamelijk met onzekerheid te maken
tempelier

klazon schreef: za 19 dec 2020, 13:30
tempelier schreef: za 19 dec 2020, 09:09 Dan kan men beter niet naar de NPO luisteren.
Geef daar eens een voorbeeld van? Het is mij nog nooit opgevallen, maar dat komt misschien omdat ik in de omgeving van Amsterdam ben opgegroeid.
Dat laatste zal het zijn.
Veel mensen uit die omgeving hebben niet door dat het geen goed Nederlands is als je zegt:
Hij hebt het gedaan.
Rhiannon
Moderator
Social:

tempelier schreef: za 19 dec 2020, 09:09
Veel mensen uit die omgeving hebben niet door dat het geen goed Nederlands is als je zegt:
Hij hebt het gedaan.
Ja, je hoort veel 'hij heb' of 'hun hebben' (ook door zgn. hoger opgeleiden), maar ook een 'v' uitgesproken als 'f' of een 'z' als 's'. Verder 'bevobbeld' in plaats van 'bijvoorbeeld', en er worden letters ingeslikt. Articulatie is blijkbaar niet meer belangrijk. Luister maar eens naar de verschillende nieuwslezers.

Terug naar “Taalkunde”