Hoe groot is de kracht/het kracht verloop op een massa als die valt op een oppervlak, als men aanneemt dat de massa van het oppervlak oneindig is ?
Bestaat daar een algemene formule voor ?
Moderator: physicalattraction
het gaat om de vertraging op het moment dat het voorwerp de grond raakt. bv een glas wat valt op een harde tegelvloer of een hoogpolig tapijt. of een glas in een stuk schuimrubber gewikkeld wat valt op een harde tegelvloer. alleen in het eerste geval zal het glas vrijwel zeker stukspringen vanwege de snelheidsafname van max naar 0 over een afstand van vrijwel 0.
Ik neem aan, dat je "oneindig" met opzet zo geformuleerd hebt?als men aanneemt dat de massa van het oppervlak oneindig is ?
Ik had aanstootfrequenties en eigenfrequenties even buiten beschouwing gelaten om het simpel te houden. De verhouding tussen deze 2 bepalen de responsie van een onderdeeltje en of er wel of niet schade optreedt.
Inderdaad een leuke benadering dat er niets stuk gaat als alle onderdelen dezelfde vertraging krijgen. Dat is alleen zo als je verder alles vergeet. Maar er is in het apparaat een "schokpad", niet alles wordt gelijktijdig op dezelfde manier aangestoten. De casing krijgt een schok door de botsing met de vloer, die volgens de Wet van Murphy vaak uit steen bestaat. Maar de onderdelen in de casing botsen niet met de vloer maar worden "meegenomen" door de casing of de print. Er kan toch schade optreden als alle onderdelen dezelfde vertraging krijgen.Human schreef: ↑di 09 mar 2021, 14:01 Tom12Volt en tempeller,
Bedankt,
Dat vind ik nu echt eens "de klok" EN "de klepel" weten hangen.
Wat tempeller schreef vind ik een fantastisch inzicht, voor diegenen die het nog niet hadden.... waaronder ikzelf.
Moesten alle punten van de iphone, of wat dan ook, dezelfde vertraging zouden ondergaan bij het vallen / botsen... zou er geen destructie zijn...... zo eenvoudig en toch zo brilliant !