Bezig met laden van [MathJax]/jax/output/CommonHTML/jax.js
egos
Artikelen: 0

hoekversnelling

Situatie
Schermafbeelding 2021-03-10 om 12
Bovenaanzicht van een tennis forehand oude stijl (linker cirkel) en nieuwe stijl (rechter cirkel).
Voor het gemak ga ik in de oude situatie uit van het gegeven, dat het racket in het verlengde van de arm een horizontale cirkel beschrijf. Dan is de baansnelheid van het racketblad gelijk aan de hoeksnelheid maal de straal: V1 = w1 (omega) x r1

Bij een moderne forehand wordt de arm (pols) voor het racket uitgezwaaid. De zwaai van het racket(blad) vertraagt tijdens de voorwaartse beweging van de pols, om vervolgens flink te versnellen. Ik vergelijk dit met de slinger van het middeleeuws slingerartilleriewapen de "Trebuchet".

Heeft dit te maken met de hoekversnelling, waardoor de bal een hogere snelheid krijgt?
Wat is dan de formule voor de baansnelheid V2 van het racketblad?
Xilvo
Moderator

Re: hoekversnelling

Ik zou zeggen
v2=rω1+r2ω2
met r2 de afstand van pols tot punt waar racket de bal raakt.
egos

Hoe krijg jij de wiskundige symbolen snel in de tekst? Ik werk met een Mac en moet lang zoeken naar de symbolen.

De hoeksnelheid van de pols en het racketblad in de linker cirkel is gelijk aan de hoeksnelheid van de pols in de rechter cirkel, maar niet gelijk aan de hoeksnelheid van het racketblad in de rechter cirkel door de kleinere hoek en kleinere straal.
Door de baansnelheid van de pols en die van het racketblad op te tellen ontstaat de snelheid van de bal (rechter cirkel).

Ik mis echter de hoekversnelling.
Is de hoekversnelling (a = r x ω² = 𝑣²/ r ) van het racketblad in de rechter cirkel ook nog van invloed ivm het moment? Moment = traagheidsmoment x hoekversnelling?
Xilvo
Moderator

egos schreef: wo 10 mar 2021, 17:31 Hoe krijg jij de wiskundige symbolen snel in de tekst? Ik werk met een Mac en moet lang zoeken naar de symbolen.
LaTex
phpbb/viewtopic.php?t=134114#entry643875
egos schreef: wo 10 mar 2021, 17:31 De hoeksnelheid van de pols en het racketblad in de linker cirkel is gelijk aan de hoeksnelheid van de pols in de rechter cirkel, maar niet gelijk aan de hoeksnelheid van het racketblad in de rechter cirkel door de kleinere hoek en kleinere straal.
Door de baansnelheid van de pols en die van het racketblad op te tellen ontstaat de snelheid van de bal (rechter cirkel).
Welke kleinere hoek, welke kleinere straal bedoel je?
Jij hebt de afstand middelpunt - pols r genoemd, de afstand middelpunt - racket r1 (of is r1 = r + afstand pols - racket? Die laatste afstand heb ik r2 genoemd.

De bal zal niet de snelheid van het racket krijgen, die balsnelheid zal afhangen van de verhouding massa racket/massa bal.
egos schreef: wo 10 mar 2021, 17:31 Ik mis echter de hoekversnelling.
Is de hoekversnelling (a = r x ω² = 𝑣²/ r ) van het racketblad in de rechter cirkel ook nog van invloed ivm het moment? Moment = traagheidsmoment x hoekversnelling?
De hoekversnelling zal geen invloed hebben op de balsnelheid.
ukster

Het zal aankomen op het gebruik van de botsingswetten.
botsingswetten
botsingswetten 3416 keer bekeken
(volkomen elastisch)
Een restitutiecoefficient maakt het wel lastiger
egos

[/quote]
Welke kleinere hoek, welke kleinere straal bedoel je?
Jij hebt de afstand middelpunt - pols r genoemd, de afstand middelpunt - racket r1 (of is r1 = r + afstand pols - racket? Die laatste afstand heb ik r2 genoemd.
Schermafbeelding 2021-03-10 om 18
Dan zou het zo moeten kloppen!
Xilvo
Moderator

Het maakt niet zoveel uit hoe we het noemen, als het maar consequent is.
Dus laten we dit laatste plaatje aanhouden.
r1 afstand midden tot pols
r2 totale afstand tot midden pols, of r1 + r3? Als r1 en r3 niet in elkaars verlengde liggen maakt dat uit.
r3 afstand pols tot racket

De formule rechtsboven moet dan zijn
v2=r1ω1+r3ω2
egos

r1 is correct (schoudergewricht tot pols)
r2 is afstand midden (schoudergewricht) tot midden racketblad
r3 is afstand pols tot midden racketblad

Je hebt uiteraard gelijk voor wat betreft de formule. Ik heb me domweg vergist.

Bedankt voor jouw bijdragen!
egos

Schermafbeelding 2021-03-15 om 15
Schermafbeelding 2021-03-15 om 15
Ik heb de vergelijking van de moderne forehand met een oud militair oorlogswerktuig de Trebuchet gemaakt. Ik ben me niet zeker of het allemaal juist is.
egos

egos schreef: ma 15 mar 2021, 15:33 Schermafbeelding 2021-03-15 om 15.14.34.pngSchermafbeelding 2021-03-15 om 15.17.36.png

Ik heb de vergelijking van de moderne forehand ( ) met een oud militair oorlogswerktuig de Trebuchet gemaakt. Ik ben me niet zeker of het allemaal juist is.
egos

egos schreef: ma 15 mar 2021, 22:16
egos schreef: ma 15 mar 2021, 15:33 Schermafbeelding 2021-03-15 om 15.14.34.pngSchermafbeelding 2021-03-15 om 15.17.36.png

Dit is de moderne forehand ( )
Xilvo
Moderator

Disclaimer: Ik weet weinig van tennis.

Maar weet je zeker dat vroeger het racket star in één lijn met de arm werd gehouden?
Je moet dan extra veel kracht met de pols uitoefenen bij het versnellen van het racket; het racket zal achter willen blijven.
Terwijl de ervaring snel zal uitwijzen dat, wanneer je toestaat dat het racket eerst wat achterblijft, het racket door de slingerbeweging de pols later gaat "inhalen", zodat uiteindelijk de snelheid van het racket groter wordt.
egos

Je hebt gelijk, dat de zwaai nooit een starre cirkel is, maar anders kan ik het verschil mechanisch moeilijker aantonen.

Ik heb hier oude beelden van Ken Rosewall in een training uit 1960. Alleen de eerste fortehandslagen zijn van belang.

Als ik deze beelden vergelijk met de zwaai van Federer dan is er (naast een verschil van de greep) ook een verschil in het achterblijven van het racket ("lag" zoals de Engelsen het noemen) een overduidelijk verschil te zien. Vandaar de enorme power in het moderne tennis.
egos

Zelfs bij de dames in het huidige proftennis, zie je de enorme versnelling in de slagen. Mooi als je de ballen zo kunt raken. Het is gewoon een zweepslag!
Dit verschil zou ik mechanisch willen verklaren.
Xilvo
Moderator

egos schreef: di 16 mar 2021, 22:10 Als ik deze beelden vergelijk met de zwaai van Federer dan is er (naast een verschil van de greep) ook een verschil in het achterblijven van het racket ("lag" zoals de Engelsen het noemen) een overduidelijk verschil te zien. Vandaar de enorme power in het moderne tennis.
Is het verschil echt zo groot? Ik zie hier ook een forse "lag". Het racket ligt zeker niet in het verlengde van de arm.
Tennis

Terug naar “Klassieke mechanica”