Human
Artikelen: 0

ISO grootheden en eenheden

Ik heb een overzicht schema / poster van alle basis - grootheden en eenheden en afgeleide grootheden anno 1977
De basis grootheden die vermeld staan zijn:
.....................................
1.Lichtsterkte.
2.Elektrische stroom.
3.Massa
4.Lengte
5.Tijd
6.Thermodynamische temperatuur.
7.Hoeveelheid stof
.............................................
A.Kloppen die nog altijd anno 2021?
B.Hoe komt het dat sommige basis - grootheden "hoeveelheden " zijn en anderen "intensiteiten"
C.Heeft elke "hoeveelheid "grootheid..... een " intensiteit" grootheid ?
D.Heeft elke "intensiteit" grootheid....... een "hoeveelheid" grootheid ?
v.b. Warmte is een "hoeveelheid"....temperatuur een "intensiteit'
Is tijd een "hoeveelheid" of een "intensiteit" ?
Als tijd een "hoeveelheid" grootheid is....... wat is dan de "intensiteit" grootheid van tijd ?.... of is het omgekeerd ?
Als lengte een "hoeveelheid" grootheid is ........ wat is dan de"intensiteit" grootheid van lengte ?
Xilvo
Moderator

Re: ISO grootheden en eenheden

Human schreef: zo 21 mar 2021, 11:23 A.Kloppen die nog altijd anno 2021?
B.Hoe komt het dat sommige basis - grootheden "hoeveelheden " zijn en anderen "intensiteiten"
C.Heeft elke "hoeveelheid "grootheid..... een " intensiteit" grootheid ?
D.Heeft elke "intensiteit" grootheid....... een "hoeveelheid" grootheid ?
v.b. Warmte is een "hoeveelheid"....temperatuur een "intensiteit'
Is tijd een "hoeveelheid" of een "intensiteit" ?
Als tijd een "hoeveelheid" grootheid is....... wat is dan de "intensiteit" grootheid van tijd ?.... of is het omgekeerd ?
Als lengte een "hoeveelheid" grootheid is ........ wat is dan de"intensiteit" grootheid van lengte ?
A. Ja.
B. Een hoeveelheid beschrijft een hoeveelheid, een intensiteit de conditie in een zeker punt.
C. Het zijn verschillende zaken. Je kunt wel, bijvoorbeeld, een intensiteit als massadichtheid bij een hoeveelheid als massa verzinnen maar die heeft dan een andere eenheid.
D. Zie C.
Temperatuur is niet een hoeveelheid warmte, ook niet een hoeveelheid warmte per volume-eenheid.
Human

@Xilvo,

A. Dank U.
B. ......is in een zeker punt of een oppervlakte of een volume een juister antwoord ?
Helaas, U gaf eigenlijk geen antwoord op mijn vraag B.
C. Dat het verschillende zaken zijn is duidelijk ...... maar helaas lees ik geen antwoord op mijn vraag C.
D. Helaas lees ik geen antwoord.

De inhoud van uw zin over temperatuur heb ik NIET beweerd ..... integendeel !!! zie mijn tekst.
Waarom dan toch uw zin over temperatuur ?

Antwoord op mijn twee laatste twee zinnen vind ik helaas ook niet in uw antwoord.
jkien
Moderator

Over de topic-titel: men noemt het altijd SI, niet ISO. Waarschijnlijk ook op je poster uit 1977.

Over A) Het lijstje van basiseenheden heeft inmiddels een minder prominente status gekregen. Bij de herdefinitie van de eenheden in 2019 is de coulomb in feite gedefinieerd als 1 C = e/(1.602 176 634 × 10−19), en de ampere als 1 A = 1 C/s. Je zou dus diepzinnig kunnen denken dat de coulomb de basiseenheid is geworden, en de ampere een afgeleide eenheid. Maar het bestaande lijstje veranderen zou onnodig gedoe geven, en het SI moet niet diepzinnig zijn.

SI maakt sinds 2019 in wezen geen onderscheid meer tussen basiseenheden en afgeleide eenheden, behalve het inzicht dat er minimaal zeven eenheden nodig zijn als basis om alle andere eenheden in uit te drukken, en de historische mededeling dat tussen 1960 en 2019 zeven specifieke eenheden als basis werden gebruikt.
Human

@jkien,

SI bovenaan, onderaan ISO .... uitgegeven door het Nederlands Normalisatie Instituut (NNI)
Over A, dank U.
Graag ook uw mening / antwoord op B,C,D
Professor Puntje

We hebben hier nog niet zo lang geleden een hele discussie gehad over de recente herdefinitie van verscheidene basiseenheden. Ik zou dus denken dat er wel het nodige veranderd is, niet zo zeer wat de concrete waarden betreft, maar wel wat betreft de zaken die men bij de definities als uitgangspunt neemt.
Human

@Professor Puntje,

Het gaat mij helemaal niet om de definitie van grootheden en / of eenheden.
Wel over de vraag als elke "hoeveelheid" grootheid..... ook een bijhorende "intensiteit" grootheid heeft..... en omgekeerd !!!
Triviaal vb. "warmte "is een hoeveelheid..... bijbehorend is "temperatuur" een intensiteit.
Wat te zeggen over de grootheid TIJD" ..... is het een "hoeveelheid" of een "intensiteit"..... of nog iets anders?
OOOVincentOOO

Xilvo
Moderator

Je schreef
De inhoud van uw zin over temperatuur heb ik NIET beweerd ..... integendeel !!! zie mijn tekst.
Waarom dan toch uw zin over temperatuur ?
en nu zeg je het weer!
Human schreef: zo 21 mar 2021, 19:29 Triviaal vb. "warmte "is een hoeveelheid..... bijbehorend is "temperatuur" een intensiteit.
Nee, want temperatuur maal volume is niet een hoeveelheid warmte.
Human schreef: zo 21 mar 2021, 19:29 Wat te zeggen over de grootheid TIJD" ..... is het een "hoeveelheid" of een "intensiteit"..... of nog iets anders?
Ik zou zeggen dat tijd in geen van beide categorieën valt.
Human

@Xilvo,

Een hoeveelheid warmte per eenheid (punt/ oppervlakte:volume) leidt toch een bepaalde temperatuur ervan ?
Intensiteit is toch een "hoeveelheid" / per "eenheid"?
Ben wel akkoord dat temperatuur weer iets speciaals is, omdat warmte iets speciaal is, vandaar dat ik mijn bewering relativeer...... ik pas hiervoor !
Neem dan als v.b. kracht, op een eenheid van oppervlakte geeft dat druk ..... druk is toch een "intensiteit".

ALS TIJD TOT GEEN VAN BEIDE CATEGORIEN BEHOORT ..... TOT WELKE CATEGORIE DAN WEL ?

@OOOVincentOOO

Is iets gelijkaardig als mijn gekocht IS (!) schema op poster, alhoewel er nog meer grootheden in mijn SI schema staan.
Dat van U zal ik goed bekijken straks.
Een deel van mijn Topic-vraag gaat over "tijd".
Is tijd volgens U een "hoeveelheid" of een "intensiteit" ? of wat anders ?
Een scalar of een vector ?
Wat te denken van "eigentijd" van een item die een soort gepersonaliseerde "snelheid van de tijd " is specifiek bij een bepaalde snelheid van het item ?
Snelheid van het verloop van de tijd !!!!
Xilvo
Moderator

Human schreef: zo 21 mar 2021, 21:04 @Xilvo,

Een hoeveelheid warmte per eenheid (punt/ oppervlakte:volume) leidt toch een bepaalde temperatuur ervan ?
Intensiteit is toch een "hoeveelheid" / per "eenheid"?
Nee. Daarvoor heb je de materiaaleigenschappen nodig.
De hoeveelheid warmte per punt of oppervlak is sowieso gelijk aan nul.
Professor Puntje

Wellicht is dit een bruikbare definitie:

- Intensiteit geeft de sterkte op een tijdstip van een bepaalde fysische hoedanigheid in een punt van de ruimte aan.
- Hoeveelheid geeft aan hoeveel van een zeker fysisch iets er in een bepaalde ruimte (of soms ook tijdens een zekere tijdsspanne) aanwezig is.

(Ik weet niet of dit klopt want het zijn nogal abstracte begrippen, het is een probeersel.)
Human

@Xilvo,

Natuurlijk heb je daar voor de materiaal eigenschappen nodig ... ik heb in mijn zin toch niet geschreven dat dat niet nodig is !
In uw tweede zin kan ik inkomen... als is het maar omdat een één- dimensionaal punt en een twee dimensionaal vlak op zich niet bestaan! Ze zijn virtueel, het zijn constructies van de geest.

@Professor Puntje,

Dank U

Intensiteit:
Mag ik "hoedanigheid" vervangen door "grootheid" ? (gezien men spreekt over grootheid en eenheid en maatgetal).
Mag ik "punt" vervangen door een differentiaal-volume dV ?

Hoeveelheid:
Mag ik "iets" vervangen door "grootheid" (zie boven).

In beide gevallen geraak ik wel in een denk-lus omdat U bij "intensiteit" ...... het woord "stekte" gebruikt
en bij "hoeveelheid" .... het woord "hoeveel"...... die in feite hetzelfde betekenen... maar so far so good.

IS TIJD VOLGENS U EEN HOEVEELHEID OF EEN INTENSITEIT .... OF NOG WAT ANDERS ? ... WAT DAN ?
Xilvo
Moderator

Human schreef: ma 22 mar 2021, 11:27 @Xilvo,

Natuurlijk heb je daar voor de materiaal eigenschappen nodig ... ik heb in mijn zin toch niet geschreven dat dat niet nodig is !
Dus als je niet schrijft dat je bepaalde gegevens ergens niet voor nodig hebt, dan is het vanzelfsprekend dat je die wel nodig hebt?

Boeiend standpunt :o
Professor Puntje

@Human

Ruimte en tijd heb je nodig in de definitie van de begrippen "intensiteit" en "hoeveelheid", dus om paradoxen van zelf-referentie te voorkomen is het beter afstand en tijdspanne zelf niet als een intensiteit of hoeveelheid te beschouwen.

Mijn voorgestelde definities hebben een predicerend karakter. De basisbegrippen "hoe veel" en "hoe sterk" worden daarbij bekend verondersteld. Ik preciseer enkel wat in de natuurkunde als een "hoeveelheid" of "intensiteit" wordt beschouwd. Het lijkt me lastig om de basisbegrippen "hoe veel" en "hoe sterk" zelf in nóg elementairder begrippen te ontleden. Dan kom je op het gebied van de filosofie of measurement theory.

Terug naar “Klassieke mechanica”