GeorgetteS
Artikelen: 0

[natuurkunde] Vraag over berekening in huis

Hoi allemaal, ik heb een vraag over hoe ik een bepaalde berekening kan maken. Ik ben zelf totaal niet handig met formules e.d. dus ik zoek even hulp.
Ik heb vier zware rechtopstaande houten lijsten met glas erin (soort kunst zeg maar) die ik op een voet wil zetten zodat het uit zichzelf overeind blijft staan. Omdat het vrij zware dingen zijn, is het belangrijk dat de voet ofwel zwaar genoeg, ofwel groot genoeg is om niet om te vallen. De voet moet gemaakt worden van een houten plank of balk, en de verticale lijsten worden direct op deze voet bevestigd. Bekend zijn natuurlijk de afmetingen en het gewicht van de objecten, waarbij het gewicht evenredig is verdeeld (niet topzwaar zeg maar). Is er een formule die ik kan gebruiken (soort hefboom verhaal misschien?) waarmee ik kan berekenen hoe groot/dik/zwaar (weet niet of het gewicht van de voet relevant is) de voet moet zijn om te zorgen dat het niet omvalt? Je zou misschien zeggen "probeer het gewoon in de praktijk" maar het wordt nog een klus om de twee aan elkaar te bevestigen dus het liefst reken ik het vooraf uit.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Xilvo
Moderator

Re: [natuurkunde] Vraag over berekening in huis

Het lijkt me hier om een klus in huis te gaan, maar niet om huiswerk. Ik heb het onderwerp daarom verplaatst.

Het hangt er van af waar de dingen staan en wat voor krachten erop kunnen werken.
Als ze bijna tegen een wand staan in een rustige kamer dan vallen ze minder makkelijk om dan als ze vrij in de kamer staan met bijvoorbeeld kinderen of huisdieren die er tegenaan kunnen lopen.

Het object zal niet uit zichzelf verder vallen als het zwaartepunt boven de "voet" blijft.
Stel, het object is 2 m hoog en de massa is gelijkmatig verdeeld. Dan ligt het zwaartepunt op 1 m hoogte.
Zet je die op een voet die 1 m breed is (dus aan beide kanten 50 cm uitsteekt), dan kan je hem tot ca 26,5 graden kantelen voordat hij uit zichzelf verder valt. Daarbij is de massa van de voet niet meegeteld.
Is de voet zelf zwaar dan brengt die het zwaartepunt naar beneden waardoor hij wat verder gekanteld kan worden voor hij omvalt.
Michel Uphoff
Moderator

Re: [natuurkunde] Vraag over berekening in huis

Maak eens een schetsje van wat je wilt met de belangrijkste maten en als het kan ook ongeveer de gewichten. Nu is het gissen voor ons.

Terug naar “Klassieke mechanica”