HansH schreef: ↑di 15 jun 2021, 13:23
Punt is wel dat er hogere harmonischen van 50 Hz zijn die er uiteindelijk voor zorgen dat de getoonde trilling blijft bestaan, dus toch resonantie volgens de definitie omdat die trilling blijft bestaan (hoewel je het ziet als periodiek aangeslagen) dus wordt de kring wel aangedreven door de resonantiefrequentie, maar dan als boventoon van 50 Hz.
Dan zouden opeenvolgende pulsen zuiver in fase gegeven moeten worden, maar dat is niet de werkelijkheid. Spiercontracties zijn niet strak getimed tot op de milliseconde. Bovendien komt de tweede puls nadat de eerste is uitgedempt, daardoor zijn het losse impulsresponsen zonder superpositie. Geen resonantie.
Serie van vier uit-kliks
irArjan schreef: ↑di 15 jun 2021, 16:26
Gaat het niet om het kleine zinnetje "Het geluid wordt door de buikholte versterkt". Dat is wel gewoon resonantie lijkt me.
De versterking van de buikholte is volgens mij de versterking van een klankbodem die de trilling beter op de lucht overdraagt, net zoals de conus van een luidspreker, en een tafelblad waar je een stemvork op drukt. De versterking door de conus en het tafelblad komt niet door resonantie, en de versterking door de buikholte van een cicade evenmin. Die versterking komt door impedantiematching.
Xilvo schreef: ↑di 15 jun 2021, 17:19
"Door de spier te ontspannen klapt de tymbaal weer terug"
Ik krijg de indruk dat dat tymbaal tussen twee vormen heen- en weer klikt.
Zo'n klik bevat heel veel frequenties waaronder de resonantiefrequentie - ook van dat tymbaal?
Men onderscheidt
vrije trillingen, die opgewekt worden door een stoot, en
gedwongen trillingen, die opgewekt wordt door een externe periodieke kracht. Resonantie is een gedwongen trilling waarbij de aandrijffrequentie gelijk is aan de resonantiefrequentie van het systeem. Een tik is geen periodiek signaal, ook al kan men wiskundig stellen dat een tik alle frequenties bevat.
Het tymbaal geeft de klik, het heeft zelf geen resonantiefrequentie. De buikholte heeft wel een resonantiefrequentie.
Dat lijkt me op z'n minst net zo'n goed antwoord, resonantie kan een impulsresponsie zijn.
Levert dat werkelijk geen punten op? Volkomen onterecht!
Op de havo kennen ze het woord impulsrespons(ie) niet.
OOOVincentOOO schreef: ↑di 15 jun 2021, 18:05
Echter de grafiek laat duidelijk een frequentie zien. Daar is waar het om gaat naar mijn inzicht.
De trilling heeft een frequentie, maar daarmee is het nog geen resonantie.